دانستنی های سلامت و زیبایی

روتین پوست چرب چیست و چه راهکارهایی برای مراقبت از آن وجود دارد؟

پوست چرب

با روتین پوست چرب آشنا هستید؟ اگر جزء افرادی هستید که پوست چربی دارند، آگاهی از مراحل روتین پوست چرب میتواند به شما کمک کند تا چربی های اضافی پوست خود را کنترل کنید. همچنین می توانید به صورت عمیق پوست خود را آبرسانی کنید. در طول روز پوست در معرض اشعه های مضر خورشید و آلودگی های موجود در هوا قرار دارد. به همین خاطر لازم است برای داشتن پوستی شفاف و شاداب روتین پوستی مناسبی داشته باشید. در ادامه همراه اسکین بازار باشید تا شما را با روتین پوست چرب و بهترین محصولات موجود در بازار آشنا کنیم.

پوست چرب چه ویژگی دارد و روش تشخیص آن چیست؟

پوست ما برای لطافت و نرمی خود نیاز به چربی دارد. این چربی ها از غدد چربی که داخل پوست هستند و اصلاحا به آن سبوم می گوییم، ترشح می شود.

  • سبوم باعث چرب کردن پوست می شود و از خشکی پوست جلوگیری میکند.
  • سبوم باعث پاکسازی پوست و منافذ پوستی از آلودگی می شود.
  • سطح تولید سبوم برای هر فرد متفاوت است و همین باعث می شود که انواع پوست های چرب، خشک، معمولی و مختلط را داشته باشیم.

زمانی که سبوم پوست بیش از اندازه ترشح شود، پوست چرب شده و حتی ممکن است چربی پوست به حدی زیاد باشد که منافذ پوست را مسدود کند و در نتیجه پوست شروع به جوش و آکنه زدن می کند.برای آنکه بتوانید پوست چرب را تشخیص دهید کافی است صورت خود را با شوینده ملایم مانند شامپو بچه بشویید و به آرامی آن را خشک کنید. بعد از گذشت چند ساعت به پوست خود دقت کنید . اگر پوست شما براق باشد شما جزء افرادی هستید که پوست چرب دارند. اگر گونه ها، پیشانی، بینی و چانه چرب و براق بود و بقیه مناطق صورت خشک بود شما دارای پوستی مختلط هستید.

راهکارهای روتین مراقبت از پوست چرب:

در این قسمت می خواهیم درمورد راهکارهای کلی برای روتین مراقبت از پوست چرب صحبت کنیم.

1- شستشوی مداوم

مهمترین مرحله، شستشوی مداوم صورت است. هر روز به خصوص صبح ها، شستن پوست خیلی مهم است. حتی اگر شب قبل از خواب شستشو را انجام داده باشید لازم است که صبح هم به صورت کامل پوست خود را بشویید. این کار باعث میشود لایه های مرده پوست حذف شوند.

قوانین طلایی شستن صورت - بلاگ اُردمی

2- درمان پوست را جدی بگیرید.

اگر پوست شما مشکلاتی دارد و جوش یا آکنه زیادی میزنید، از گوگرد و موادی که حاوی آن باشد بسیار برای درمان به شما کمک می کند. برای پوست های چرب بهترین صابون ضد جوش، صابون گوگرد است. اگر میزان جوش صورت شما کمتر است می توانید از ماسک ضد جوش هم استفاده کنید.همچنین اگر که صورت شما قبلا جوش داشته و جای جوش و اثرات آن روی پوست شما باقی مانده است می توانید از صابون زغال، صابون کبد کوسه و صابون سفیدآب استفاده کنید.

علت جوش صورت و بدن چیست + درمان خانگی و پیشگیری از جوش زدن

 3-مرطوب کننده مناسب برای پوست های چرب

اگر پوست چربی دارید استفاده از مرطوب کننده را جدی بگیرید. یکی از اشتباهات رایجی که وجود دارد این است که مردم فکر میکنند اگر پوست چربی دارند نیازی به مرطوب کردن پوست ندارند.همه پوست ها نیاز به رطوبت دارند. اگر پوست چربی دارید باید بیشتر مراقب باشید که از چه مرطوب کننده ای استفاده می کنید. بهترین مرطوب کننده ها برای پوست های چرب، مرطوب کننده عاری از روغن و بر پایه آب است.آلوئه ورا بهترین پیشنهاد برای مرطوب کردن پوست های چرب است.

راهنمای کامل مرطوب کننده پوست چرب و خشک | بلاگ | فروشگاه | مقاله فارسی

4- تونر و روغن گیاهی برای روتین پوست چرب مناسب هستند.

اکثر تونرها مقادری الکل دارند که باعث کم شدن میزان چربی پوست می شود. روغن فندوق بهترین قابض برای پوست های چرب است به طوری که میتوان گفت معجزه میکند.

تونر چیست و استفاده از آن چه کمکی به پاکسازی صورت می‌کند؟

 5- پوست های چرب به لایه بردار احتیاج دارند.

لایه برداری پوست برای اغلب پوست ها انجام میشود. اما میتوانیم بگوییم برای پوست های چرب مفید تر است.لایه برداری پوست، لایه های مرده روی پوست که باعث کدر شدن آن شده است را حذف میکند اما باید توجه داشت لایه برداری باید به گونه ای باشد که چربی پوست را کاهش دهد اما باعث تحریک پوست و تولید چربی بیشتر نشود.بهترین صابون های لایه برداری که میتوانیم معرفی کنیم صابون سفیداب، صابون زغال اکتیو و صابون نمک دریایی است.

مضرات لایه برداری پوست با مواد شیمیایی - کلینیک لیزر موهای زائد و زیبایی دکتر هنرور

 6- استفاده از ماسک گیاهی را جدی بگیرید.

از ساده و مطمئن ترین روش ها استفاده از ماسک های گیاهی است. کاسک های گیاهی به راحتی و با هزینه کم در خانه آماده میشوند. یکی از بهترین ماسک های خانگی، ماسک سفیده تخم مرغ است. برای تهیه این ماسک کافی است کمی سفیده تخم مرغ را با یک قاشق عسل مخلوط کنید و به آن آرد اضافه کنید. بعد از آماده شدن خمیر آن را به مدت 10 دقیقه روی پوست صورت خود بگذارید تا خشک شود و سپس با آب گرم صورت خود را کامل شستشو دهید.

چند ماسک سفیده تخم‌مرغ فوق‌العاده برای صورت

7- از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

پوست خود را از عوامل محرک دور نگه دارید تا تحریک به تولید چربی نشود. یکی از این عوامل محرک، نور آفتاب است. شما باید از ضد آفتاب SPF بین 30 تا 50 استفاده کنید.این مواردی که گفته شد روش های کلی برای مراقبت از پوست بودند. در بعضی از مواقع لازم نیست هزینه های زیادی بابت درمان پرداخت کنید.

در ادامه به معرفی راهکارهای خانگی مراقبت از پوست چرب می پردازیم

 

روتین مراقبت از پوست چرب در خانه:

1-استفاده از عسل

از عسل به عنوان یک معجزه یاد میکنند. عسل برای پوست های چرب و پوست هایی که مستعد آکنه هستند مانند یک ضد باکتری و ضد عفونی کننده عمل میکند. از عسل میتوانید به عنوان یک مرطوب کننده نیز استفاده کنید. فقط کافی است که آن را مانند یک ماسک روی صورت خود قرار دهید. به این صورت که یک لایه نازک عسل را روی پوست خود بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را با آب گرم بشویید.

ماسک عسل - طرز تهیه 13 ماسک عسل برای زیبایی صورت

2-استفاده از خاک رس:

خاک رس آرایشی برای افرادی که چربی پوست زیادی دارند گزینه مناسبی است. خاک رس چربی پوست را گرفته و آن را متعادل می کند. برای اینکه بتوانید از خاک رس برای متعادل سازی پوست استفاده کنید کافی است آن را با مقداری آب یا گلاب مخلوط کرده و روی صورت بمالید تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید و به آرامی صورت خود را خشک کنید.

ماسک خاک رس چند بار در هفته | با ماسک خاک رس صورتی چون آینه داشته باشید | لوتوس

3- استفاده از بلغور جو دوسر :

بلغور جو دوسر پوست های ملتهب را آرام می کند.  بلغور جو یک لایه بردار طبیعی است که با استفاده از آن میتوانید ماسک های زیادی درست کنید. برای درست کردن ماسک با بلغور جو دوسر، آن را آسیاب کنید و با عسل، ماست یا میوه له شده موز یا سیب یا هر میوه دیگری مخلوط کنید و روی صورت خود بمالید.

یکی دیگر از روش های درست کردن ماسک جو دوسر به این صورت است که ½ فنجان جو دوسری که آسیاب شده را با آب گرم مخلوط کنید تا خمیری شود و سپس یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را به مدت 3 دقیقه روی پوست خود بگذارید و ماساژ دهید. بعد از ماساژ اجازه دهید که 10 الی 15 دقیقه این ماسک روی صورت شما بماند. سپس با آب گرم آن را بشویید.

ماسک جو | شفافیت و سفید کردن پوست صورت با استفاده از ماسک جو

4- استفاده از سفیده تخم مرغ و لیمو:

ماسک سفیده تخم مرغ و لیمو باعث کوچک شدن منافذ پوستتان می شود. این ماسک برای درمان پوست های چرب فوق العاده است. لیمو ضد باکتری بسیار خوبی است و اسید موجود در لیمو به کنترل و رفع چربی پوست کمک می کند.برای تهیه ماسک  سفیده تخم مرغ و لیمو به یک عدد سفیده تخم مرغ با یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه نیاز داریم. این مواد را ترکیب کنید و روی پوست خود قرار دهید تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید و به آرامی خشک کنید.

ماسک سفیده تخم‌مرغ عسل لیمو- طرز تهیه - فروشگاه اینترنتی بلیندا

5- استفاده از بادام:

بادام باعث لایه برداری پوست می شود همچنین روغن اضافه روی پوست را از بین می برد.برای تهیه این ماسک بادام خام را خرد یا رنده کنید. سپس 3 قاشق چایخوری از آن را با 2 قاشق عسل مخلوط کنید و به آرامی روی پوست صورت بگذارید و ماساژ دهید. بعد از 10 دقیقه با آب گرم بشویید.

خواص روغن بادام تلخ و عسل ؛ استفاده از ماسک روغن بادام تلخ و عسل برای جوانسازی پوست - فال و خواب

6- استفاده از آلوئه ورا:

آلوئه ورا مرطوب کننده و آبرسان خوبی برای پوست های چرب است و می تواند چربی های اضافه پوست را کنترل کند.قبل از خواب یک لایه از ژل آلوئه ورا را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید تا صبح روی پوست شما بماند.البته به این نکته توجه کنید که بعضی از افراد به آلوئه ورا حساسیت دارند. پس قبل از استفاده از ژل، ابتدا مقداری از آن را روی پوست خود بمالید و چند ساعتی صبر کنید تا مطمئن شوید که به آلوئه ورا حساسیت ندارید.

۸ نوع ماسک آلوئه ورا برای درمان آکنه و داشتن پوستی زیبا و روشن - چطور

 7- استفاده از گوجه فرنگی:

گوجه فرنگی یک درمان خانگی برای جوشهای صورت است. زیرا گوجه حاوی اسید سالیسیک است و چربی اضافی پوست را جذب می کند و باعث رفع منافذ پوست میشود.برای اینکه بتوانید ماسک گوجه فرنگی را تهیه کنید کافی است یک گوجه را رنده کنید و آن را با یک قاشق غذا خوری شکر مخلوط کنید. این مواد را روی پوست خود بمالید و اجازه دهید 5 دقیقه روی پوست شما باقی بماند و بعد صورت خود را با آب گرم شستشو دهید.

ساخت چند ماسک زیبایی پوست با گوجه فرنگی

8- استفاده از ماسک لیمو و ماست:

لیمو به دلیل داشتن اسید سیتریک، میتواند ترشحات چربی پوست را کنترل کند. ماسک لیمو و ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک یک پاک کننده طبیعی قوی به حساب می آید و سلول های مرده پوست را از بین میبرد.

برای تهیه این ماسک 2 قاشق ماست را با 2 قاشق آبلیمو تازه مخلوط کنید و آن را روی پوست بگذارید . بعد از گذشت 10 دقیقه با آب گرم بشویید.سپس یک مرطوب کننده روی پوست خود بمالید. این ماسک را هفته ای یکبار استفاده کنید.

ماسک صورت با ماست (طرز تهیه 10 ماسک خانگی با ماست برای پوست صورت) - کمدا

9- استفاده از سرکه سیب:

سرکه سیب یک ضدعفونی کننده و ضد باکتری طبیعی است و برای پوست های چرب و به خصوص پوست هایی که جوش می زنند بسیار مفید است. سرکه سیب را میتوانید با جوش شیرین مخلوط کنید که خاصیت لایه برداری پیدا میکند و هم میتوانید به تنهایی روی پوست خود بمالید.بعد از خشک شدن آن را بشویید.

معجزه سرکه سیب در زیبایی - مشرق نیوز

10- استفاده از ماسک موز:

برای تهیه این ماست، یک موز را له کنید و با عسل ترکیب کنید و آن را روی پوست خود قرار دهید. شما میتوانید موز را بدون ترکیب با هیچ مواد دیگری روی پوست خود قرار دهید و باعث تقویت پوست خود شوید.

ماسک موز و گلاب (تهیه ماسک خانگی گلاب و موز برای داشتن پوستی سالم) - کمدا

11-استفاده از گلاب برای روتین پوست چرب:

گلاب یک ماده تمیز کننده، قوی و مسکن برای التهابات پوستی است. اگر جزء افرادی هستید که پوست چرب دارید ترکیب عسل، سفیده تخم مرغ ، جو دوسر و گلاب را حتما استفاده کنید.

معرفی چند پاک کننده آرایش صورت

12- استفاده از ماسک زردچوبه:

استفاده از ماسک زرد چوبه به از بین بردن جوش های صورت کمک میکند. برای تهیه ماسک زردچوبه کافی است عسل و ماست و زردچوبه را با هم مخلوط کنید و روی صورت بمالید و بعد از چند دقیقه آن را بشویید. ماسک دیگری که میتوانید با زردچوبه تهیه کنید، ترکیب زردچوبه، آرد نخود، ماست و آبلیمو است. این مواد را با هم ترکیب کنید. یکی از این ترکیبات شامل زردچوبه، عسل و ماست است. آنها را با هم ترکیب کنید و روی صورت بمالید و بعد صورت را بشویید. آن را روی پوست خود قرار دهید. بعد از گذشت 10 دقیقه با آب گرم صورت خود را بشویید.

طرزتهیه ماسک زردچوبه مخصوص رفع جوش و چین و چروک پوست

13-استفاده از شیر:

شیر یک مرطوب کننده طبیعی است. همچنین ماساژ صورت با شیر، چربی چوست را کاهش می دهد و باعث میشود که پوست شما سفت شود.

روش تهیه 4 ماسک ماست برای هر نوع نیاز پوست - وارونه

14-استفاده از پوست خیار:

یکی از رایج ترین و کم هزینه ترین درمان های خانگی، استفاده از پوست خیار است. فقط کافی است خیار تازه را پوست بگیرید و له کنید. سپس آن را روی صورت خود بمالید. خیار باعث می شود که جوش های صورت کم شوند و آبرسان بسیار قوی است.

22 دستور تهیه ماسک صورت خیار خانگی - انواع ماسک با خیار برای پوست - مشاطه

15-استفاده از روغن اسطوخودوس:

استفاده از روغن اسطوخودوس برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مفید است. این روغن باعث نرمی و لطافت و جوانسازی پوست می شود.

خواص روغن اسطوخودوس برای سلامتی و زیبایی - چطور

16- استفاده از روغن گل سرخ:

روغن گل سرخ باعث کاهش چربی پوست میشود و از جوش زدن پوست جلوگیری میکند. همچنین روغن گل سرخ لکه های پوستی را برطرف میکند. فقط کافی است که این روغن معطر را روی پوست خود بمالید و بعد از چند دقیقه صورت خود را بشویید.

فواید روغن گل سرخ برای سلامتی؛ ۱۹ خاصیت مؤثر که باید بدانید - چطور

کلام آخر:

در این مقاله درمورد روتین پوست چرب صحبت شد و راهکارهایی برای جلوگیری از چرب شدن پوست داده شد. شما برای کاهش چربی پوست از چه روشی استفاده میکنید؟ نظرات خود را اسکین بازار به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *