دانستنی های سلامت و زیبایی

راههای مراقبت از پوست صورت خشک

خشکی پوست

راههای مراقبت از پوست صورت خشک چیست؟ آیا راههای مراقبت از پوست خشک را میدانید؟ در این مقاله از اسکین بازار با این موضوع آشنا میشویم.

چنانچه می‌خواهید پوست سالم، براق و روشن داشته باشید و از خشکی آن جلوگیری کنید حتما باید یک برنامه کامل در این زمینه داشته باشید. خشکی پوست از مواردی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا شده اند که در این صورت باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

راههای مراقبت از پوست صورت خشک

خشک شدن پوست ممکن است باعث ایجاد خارش و سفتی صورت و بدن شده که احساس ناخوشایندی است. راههای مراقبت از پوست صورت خشک راه‌های آسان و ساده ای می باشد که شما در طول روز یا در طول شب باید انجام دهید. ذکر این نکته را مهم می‌دانیم که خشک شدن پوست می‌تواند در بخش های مختلفی صورت پذیرد که از مهم‌ترین آن می توان به خشکی صورت، دست، بازوها، کف پا، ران و شکم اشاره کرد.

خشکی پوست

خشکی پوست چیست؟

قبل از اینکه با راههای مراقبت از پوست صورت خشک آشنا شوید لازم است که پوست خشک آشنا شوید. خشک شدن پوست می‌تواند در فصول مختلفی از سال ایجاد شود، برخی از افراد تنها در یک دوره خاص دچار خشکی پوست شده و برخی نیز در تمامی فصول پوست خشکی داشته که این افراد باید سریعتر اقدام به برطرف کردن این مشکل نمایند زیرا در صورت عدم رسیدگی به این مشکل ممکن است پوست دچار منافذ ریز شده و یا ترک سطحی بر روی آن ایجاد شود.

  • پوست‌ این افراد همانند پوست افراد معمولی لطافت و نرمی ندارند.
  • مواردی همچون ترک خوردگی و سفتی بیشتری در مقایسه با سایر پوست‌ها دارند.
  • پوست‌های خشک بیشتر دچار چین و چروک و خطوط پوستی می شوند.
  • افرادی که پوست آنها خشک است پس از شستشو، بخش هایی از پوست دچار خشکی بیشتری می‌شود.
  • نقاط قرمز بیشتری بر روی پوست‌های خشک دیده می شود.
  • افرادی که به خشکی پوست دچار شده اند ممکن است دچار پوسته شدن شوند.

پیشگیری از خشکی پوست

برای پیشگیری از خشک شدن پوست در بزرگ‌سالی از همین ابتدا باید اقدامات لازم صورت گیرد. علاوه بر مواردی که عنوان شد، افرادی که به خشکی پوست مبتلا هستند ممکن است دچار بیماری‌هایی همچون سوزش و قرمزی پوست صورت شوند که در این صورت پزشک متخصص  کرم‌های موضعی مخصوص را تجویز خواهد کرد. به طور کلی شما باید راههای مراقبت از پوست صورت خشک را فرا گرفته تا در صورت بروز بیماری‌های مرتبط اقدامات لازم را انجام دهید.

خشکی پوست

موارد مهمی که در خشک شدن پوست دخیل هستند

یکی از مواردی که باعث خشک شدن پوست بدن می شود ژنتیک می‌باشد، چنانچه پدر یا مادر دچار بیماری‌های مرتبط در این زمینه باشند ممکن است این بیماری به فرزندان نیز منتقل شود. البته لازم به ذکر است تمامی موارد خشک شدن پوست به موارد ژنتیکی وابسته نبوده بلکه بخش بزرگی از آن مربوط به شرایط آب و هوایی است. طبق آزمایش‌های صورت گرفته در این زمینه افرادی که در آب و هوای کوهستانی و سردسیری زندگی می‌کنند پوست خشک‌تری دارند.

چنانچه والدین شما دچار خشکی پوست نبوده و منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید آب و هوای سردی ندارد بهتر است به دنبال عوامل دیگری که موجب خشک شدن پوست شده اند باشید که شامل استفاده از شوینده‌های غیرمجاز یا قوی می باشد. صابون‌ها و تمام شوینده های بدن باید از عصاره های طبیعی ساخته شده باشند تا در طول استفاده از آن پوست ما دهیراته و یا خشک نشود.

برنامه غذایی ناصحیح

بسیاری از افراد بخاطر نداشتن برنامه غذایی درست به بیماری های خشکی پوست مبتلا می‌شوند. یکی از راههای مراقبت از پوست صورت خشک برنامه غذایی درست می باشد به نحوی که بدن از ویتامین‌های ضروری همچون ویتامین های گروه A و B بهره ببرد.

ویتامین ای برای پوست

از دیگر موارد خشکی پوست شرایط محیطی نامطلوب می‌باشد، قرار گرفتن در معرض سرما، باد، نور خورشید و یا استفاده از برخی مواد شیمیایی و آرایشی نیز در ایجاد این بیماری دخیل هستند. بسیاری از افراد بخاطر حمام کردن با آب داغ دچار خشک شدن پوست می‌شوند که این افراد بخاطر حساسیت به آب داغ باید هنگام استحمام از آب ولرم استفاده کنند.

راههای مراقبت از پوست صورت خشک به سادگی توسط فرد انجام شده و شما گاهاً بدون نیاز به مراجعه پزشک می توانید مشکلات اینچنینی را برطرف نمایید. لازم به ذکر است برخی از افراد بخاطر بیماری‌های خاص همچون دیابت، بیماری‌های مرتبط با تیروئید، یائسگی و مواردی از این قبیل دچار خشکی پوست شده که باید توسط پزشک متخصص ویزیت شوند.

راههای مراقبت از پوست صورت خشک که باید به آن توجه کرد

یکی از راههای مراقبت از پوست صورت خشک استفاده از مرطوب کننده هایی است که چربی بالایی دارند، اگر دچار این بیماری هستید سعی کنید از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که دارای ترکیبات ضد خارش و التهاب هستند. چنانچه پزشک متخصص علت خشکی را کمبود ویتامین تشخیص داده است بهتر است از ویتامین های گروه A و E برای دهیراته شدن پوست استفاده کنید. علاوه بر استفاده از ویتامین‌های مختلف، سعی کنید در طول روز مدام به نوشیدن آب بپردازید.

تونرهای مخصوصی وجود داشته که برای پاک کردن پوست استفاده می‌شود. این نوع محصولات خاصیت‌های دیگری همچون نرم کنندگی و آبرسانی پوست داشته که برای مراقبت از پوست خود می‌توانید از آن استفاده کنید. به جز تونرها، استفاده از از انواع لوسیون ها یکی از راههای مراقبت از پوست صورت خشک می باشد. اگر در طول روز در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرید بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کرده تا از تحریک پذیری پوست و خشکی بیشتر آن کاسته شود.

یک دیگر از راههای مراقبت از پوست صورت خشک استفاده از انواع ماسک آبرسان می باشد. ماسک ها از موثرترین محصولاتی هستند که علاوه بر آبرسانی به پوست در شادابی بیشتر آن نیز نقش مهمی را ایفا می کنند.

استفاده از روش لایه برداری

شما می توانید از روش لایه برداری پوست نیز استفاده کرده تا علاوه بر حذف سلول‌های مرده پوست، خشکی آن نیز برطرف شود. چنانچه دچار خشکی پوست شده اید سعی کنید دست و صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید، علاوه بر آن در هنگام استحکام تا حد ممکن دمای آب را پایین آورده تا پوست بدن دچار کشیدگی و دهیراتگی نشود.

استفاده از لباس‌هایی که بافت حساسیت زا و خشنی دارند یکی از عوامل ایجاد خشکی پوست می باشد. برای جلوگیری از خشک شدن پوست و مشکلات آن بهتر است از لباس هایی استفاده کنید که بافت طبیعی و غیرحساسیت زا دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *