دانستنی های سلامت و زیبایی

روتین مراقبت از پوست برای جوانان به چه صورت باید باشد؟

مراقبت از پوست جوانان

روتین مراقبت از پوست برای جوانان به چه شکل هست؟ آیا با روتین مراقبت از پوست برای جوانان آشنا هستید؟ در این مقاله همراه با اسکین بازار باشید.

انسان از همان لحظه‌ای که خلق می‌شود و در بطن مادر قرار می‌گیرد، نیازمند مراقبت می‌باشد. این مسئله از همان زمان آغاز شده و همواره تا آخرین لحظه زندگی در این دنیا ادامه دارد. اما در هر برهه و بخشی، این مراقبت‌ها وجه متفاوتی را به خود می‌گیرد.

روتین مراقبت از پوست برای جوانان

یکی از حساس‌ترین زمان‌ها برای این مسئله، دوره نوجوانی است. در این بخش از زندگی فرد از دوران کودکی خود به دوره جدیدی وارد می‌شود و تغییرات بسیاری در جسم و روح او اتفاق می‌افتد. این تحولات پیامدهایی را نیز با خود در پی خواهد داشت. یکی از آن‌ها تغییرات مشهود و فراوان در پوست می‌باشد. بسیاری از نوجوانان با این مسئله به شکل حاد رو به رو هستند که به ناگاه پوست آن‌ها دچار مشکلات زیادی می‌گردد.

یکی از راهکارهای خوب مقابله با این مسائل و کاهش اثرات آن، استفاده از یک روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان به صورت مرتب و متناسب می‌باشد. انجام دادن این عمل باعث کنترل عوارض ناشی از بلوغ و تغییراتش خواهد شد. برای آشنایی دقیق‌تر با این مسائل و روش‌های مناسب مقابله با آن تا انتها با ما همراه باشید.

روش‌‌هایی برای درمان جوش و مراقبت از پوست نوجوانان - بلاگ اُردمی

تفاوت پوست در دوره‌های مختلف زندگی

هر چه سن انسان پایین‌تر بوده و در اوایل دوره زیست قرار داشته باشد، به طور معمول میزان سلامت پوستی در بالاترین حد خود قرار دارد. چرا که بیشترین سطح از مواد مغذی پوستی در این زمان تولید شده و در بدن وجود دارند. هر مقدار که سن بدنی انسان رو به افزایش رود، تولید این موارد کاهش پیدا کرده و ذخایر هم رو به کم شدن می‌روند.

این تفاوتی است که دو دهه زندگی کودکی و بزرگسالی در بخش پوستی با یکدیگر دارند. اما در این بین زمانی نیز وجود دارد که فرد از دوره اول به دوره دوم منتقل می‌شود. این انتقال عوارضی را نیز با خود در پی خواهد داشت. چرا که هورمون‌ها شکل جدیدی به خود می‌گیرند و دگرگون می‌گردند و همین مسئله باعث به وجود آمدن دگرگونی‌های بزرگی در پوست خواهد شد. به همین خاطر است که داشتن روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان از همان ابتدای کار اهمیت پیدا می‌کند.

پوست خود را بشناسید

برای اینکه بتوان بهترین برخورد را در هر شرایطی داشت، باید ابتدا شناخت کاملی نسبت به مسئله پیدا نمود. در مسائل پوستی نیز این مورد صادق می‌باشد. برای اینکه بتوان مشکلات در این بخش را به درستی رفع نمود، لازم است که نسبت به نوع پوست اطلاعات کافی را به دست آورد. به طور کلی چهار دسته بندی در این بخش وجود دارد:

پوست نرمال:

این مدل به عنوان سلامت‌ترین شناخته می‌شود که نه چرب است و نه خیلی خشک می‌باشد. مواد موجود در این پوست به حد نرمال بوده و همین امر سلامت آن را به وجود آورده است.

پوست چرب:

این نوع به خاطر عدم تعادل در هورمون‌ها، بیش از حد تعادل چرب می‌باشد به گونه‌ای که سطح صورت براق است و معمولا دارای جوش و آکنه نیز هست. این مسئله در سنین نوجوانی بیشتر به چشم می‌خورد. برای درمان آن لازم است که ابتدا روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان اجرایی گردد.

بیشتر بخوانید:

روتین پوست چرب

پوست خشک:

برعکس مدل قبلی، در اینجا به دلیل عدم تولید کافی هورمون چربی، پوست خشک شده و آسیب‌های زیادی می‌بیند. اولین آن‌ها هم از دست دادن شادابی و درخشش می‌باشد. کم آبی نیز دیگر مسئله مهم در اینجا خواهد بود که باعث می‌شود مسائلی مانند پوسته پوسته شدن و خارش نیز به وجود بیاید.

پوست مختلط:

افرادی که در نواحی خاص صورت از چربی زیاد و در بخش‌های دیگر از خشکی رنج می‌برند، در این دسته قرار می‌گیرند.

پوست مختلط یا ترکیبی چه نوع پوستی است؟

ضرورت روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان

به هر میزانی که سلامت پوست و بدن خود را در اولیت قرار داد، قطعا به همان اندازه در بزرگسالی و دوران پیری از فوایدش سود خواهید برد. به ناچار بالا رفتن سن باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد که اجتناب ناپذیر هستند. اما با توجه درست و به موقع، رسیدگی اصولی و مراقبت‌های کامل از همان ابتدا، می‌توان در زمان‌های بعد از پیری زودرس و مشکلات آن جلوگیری نمود و پوست خود را در بهترین حالت حفظ نمود. به همین خاطر است که داشتن روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان از هر زمانی ضروری‌تر می‌باشد. با رسیدگی درست و به موقع می‌توان از آسیب‌های زیادی جلوگیری نمود.

10 نکته مهم مراقبت از پوست برای نوجوانان

نکات مهم در روتین مراقبتی نوجوانان

در این بخش به نکاتی طلایی و مهم برای جلوگیری از آسیب‎های این دوره و کمک به درمان و رفع آن‌ها اشاره می‌گردد:

  • سبک زندگی سالم: این دوره معمولا برای افراد دارای کمی استرس می‌باشد. چرا که به مرحله جدیدی از زندگی خود وارد شده‌اند. اما نباید فراموش کرد که استرس‌های طولانی می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به بدن وارد سازد. برای اینکه پوستی سالم و شاداب را داشته باشید در ابتدا لازم است که سبک زندگی خود را بر مداری سلامتی برنامه ریزی کنید. این مسئله شامل: خواب کافی، خوراک و تغذیه سالم و مفید، دوری از خوراکی‌های مضر و پر چربی و قند، نوشیدن آب کافی، ورزش به اندازه و آرامش روانی می‌گردد.
  • سبک زندگی (life style) چیست؟ عوامل مؤثر بر آن کدام است؟
  • خودداری از لمس صورت: به دلیل تغییرات بدنی در این دوره، بهم ریختگی هورمونی کاملا شایع می‌باشد و از عوارض آن می‌توان به پدیدار شدن جوش‌ها اشاره کرد. یکی از بدترین اشتباهاتی که در این موقعیت صورت می‌گیرد، دست زدن و کندن آن‌ها است. این کار در نهایت باعث بدتر شدن اوضاع می‌گردد و التهابات بیشتری را در مواضع دیگر به وجود می‌آورد.
  • استفاده از پاک کننده‌های مناسب: در روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان بخش‌های مختلفی وجود دارد. برای پاک کردن و شستن صورت به جای استفاده از انواع صابون‌ها به دلخواه و یا دیگر شوینده‌ها، بهتر است با مشورت پزشک متخصص یک پاک کننده متناسب با نوع پوست انتخاب شود تا هم اثر گذاری خوبی داشته باشد و همچنین آسیب‌های جدید وارد نسازد.
  • بهره‌گیری از مرطوب کننده‌ها: توجه به این مورد نیز بسیار مهم می‌باشد. چرا که پوست در معرض مسائل مختلفی بوده که می‌تواند رطوبت آن را به شدت کاهش دهد و زمانی که این اتفاق بیفتد به سمت خشکی رفته و مشکلات جدیدی به وقوع می‌پیوندد. از این رو بهتر است مرطوب کننده‌های متناسب را نیز در روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان قرار داد.

کرم برای روشن شدن پوست دست

در این مقاله از اسکین بازار سعی کردیم تا درباره روتین مراقبت از پوست برای جوانانی صحبت کنیم که به خود اهمیت زیادی میدهند. آیا شما از این روتین ها برای مراقب از پوست خود استفاده کرده اید؟ نظرات خود را باما از طریق بخش کامنت ها درمیان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *