دانستنی های سلامت و زیبایی

روتین مراقبت از پوست چیست؟

روتین مراقبت از پوست

روتین مراقبت از پوست چیست و چرا باید آنرا رعایت کنیم؟ در این مقاله از اسکین بازار قصد داریم تا شما را با این موضوع بیشتر آشنا کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

روتین مراقبت از پوست در روز و شب + محصولات مفید هر مرحله و روش صحیح استفاده از آن‌ها

ترتیب در روتین مراقبت از پوست

ترتیب درست مراحل مراقبت از پوست میتواند بسیاری از افراد را گیج کرده و درواقع خودِ مفهوم مراقبت از پوست تاحدی گیج کننده به نظر میرسد. مثلا اگر از افراد مختلف بپرسید که برای مراقبت از پوست خودشان چه محصولاتی را استفاده میکنند، احتمالا پاسخ های متفاوتی میدهند.

اینکه از چه محصولی شما استفاده میکنید، اهمیت دارد و عدم توجه به استفاده از محصولات میتواند ضررهایی را به همراه داشته باشد. عدم توجه صحیح به ترتیب مصرف در محصولات مراقبتی پوست یا استفاده از فرمولاسیون غیرمناسب میتواند به قسمتی یا کل پوست آسیب وارد کند و اثربخشی آنرا ازبین ببرد.

روتین پوستی

روتین مراقبت از پوست چیست و چطور باید انجام دهیم؟

در ادامه این مقاله میخواهیم درباره ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوستی باهم صحبت کنیم و شما کاربران عزیز اسکین بازار را آگاه کنیم. در جدول زیر مراحل روتین مراقبت از پوست را به طور کلی با تفکیک استفاده در روز و شب برای شما گفته ایم:

روز شب
پاک کننده صورت پاک کننده صورت
تونر تونر
سرم صورت سرم صورت
کرم دور چشم کرم دور چشم
درمان لک های پوستی درمان لک های پوستی
مرطوب کننده مرطوب کننده
روغن صورت رتینول
ضدآفتاب روغن صورت

چطور روتین مراقبت از پوست را شروع کنیم که فاصله بین آن نیافتد؟

در همین ابتدا به شما کاربران عزیز اسکین بازار باید بگوییم که حتما به یک روتین هشت مرحله ای برای مراقب از پوستتان نیاز ندارید و این مورد فقط شامل بانوان نمیشود و آقایان هم میتوانند از آن استفاده کنند.

پس اگر در این مسیر تازه قدم برداشته اید و میخواهید به تازگی این کار را انجام دهید، زیاد به خودتان سخت نگیرید و مراحل روتین را به این صورت برای خودتان ساده تر کنید:

  • پاک‌ کننده
  • مرطوب ‌کننده
  • ضد آفتاب

در اصل میتوان گفت که مراقبت از پوست معمولی شامل همین سه مرحله کلی و اساسی میشود مگر آنکه یک مشکل پوستی مثل چربی زیاد یا خشکی یا آکنه نیازمند برطرف کردن باشد.

اگر پوست به مراتب خشک دارید و به دنبال روتین مراقبت از پوست خشک هستید، بهتر است تا با لطافت بیشتری با پوست خود رفتار کرده و از یک روغن صورت یا سرم آبرسان در کنار سه مرحله ای که بالاتر گفتیم استفاده کنید.

اگر دائما با جوش های پوستی روی صورت و جاهای دیگر بدن خود سروکله میزنید و کلافه شده اید، به روتین مراقبت از پوست خود باید یک رتینوئید یا تونر صدآکنه نیز اضافه کنید. همیشه سعی داشته باشید تا مراحل را برای خودتان ساده سازی کرده، آهسته و پیوسته جلو بروید. با اینکار به مرور زمان نتایج خیلی خوبی را به دست میآورید.

روتین مراقبت از پوست

حالا که با روتین مراقبت آشنایی پیدا کردید، بیایید تا بررسی کنیم در هرمرحله چه اقدامی باید از سوی شما انجام بگیرد:

مرحله اول: پاک کننده

قبل از آنکه از محصولات مراقبتی استفاده کنید، ابتدا آرایش خود را پاک کنید و صورت خود را کامل بشویید تا هرچه مواد آرایشی روی صورت هست برطرف گردد. برای اینکه ترکیبات در مراقبت به خوبی جذب شوند باید پوست شما تمیز و کاملا خالی از هرگونه چربی یا آلودگی باشد.

اگر قصد دارید تا مراحل روتین را به درستی انجام دهید، بهتر است تا برای پاک کردن صورت خود از هرگونه کثیفی از یک روغن پاک کننده صورت استفاده کنید تا بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست، تمام آرایش صورت پاک شود.

پس از آن اقدام به پاک سازی فومی یا کرمی ملایم کنید و اگر پوست شما مستعد آکنه هست حتما صورت خود را بشویید.

در محصولاتی که پاک کننده صورت هستند، میسلارواتر هم درصورتیکه به طور علمی فرموله شده باشد میتوان یک گزینه مناسب برای پاکسازی منافذ پوست از آلودگی و تنظیم PH پوست باشد.

این مرحله را میتوان یکی از ضروری ترین مراحل روتین مراقبت دانست چراکه بدون انجام درست این مرحله نمیتوان انتظار داشت که نتایج آن را دید.

البته اهمیت مرحله شستشو و پاکسازی پوست تنها به خاطر پاک کردن آرایش نیست و این مرحله را میتوان برای آقایان نیز درنظر گرفت و تاثیرات شگرفی میگذارد.

خرید 35 مدل بهترین پاک کننده آرایش صورت و چشم + قیمت روز 1400

مرحله دوم: تونر

در زمان های گذشته، تونرها مایعات الکلی بودند که صورت را به صورت شدید تحریک میکرد و باعث سوزش میشد اما تونرهای امروزی غنی از ترکیبات ملایم و آبرسان هستند که برای ترمیم پوست خشک و همچینین لایه بردارهای شیمیایی برای درمان آکنه به حساب می آیند.

اگر انتظار شما از تونر اینست که محصولی برای مصرف آن برروی پوست باعث احساس سنگینی شود و اینجور محصولات در واقع صورت را برای جذب بهتر سایر مواد مراقبتی آماده تر میکند.

تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟ - روزیاتو

چگونه بهترین تونر متناسب با نوع پوست خود را پیدا کنیم؟

بهترین تونر برای پوست شما باید حاوی ویتامین C و ترکیبات طبیعی باشد که وجود بتاهیدورکسی اسیدها، اسید سالیسیلیک، آلفا هیدروکسی اسیدها، اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک جزو مواردی است که باید به وجود آنها توجه ویژه بکنید.

اگر پوست شما جزو دسته خشک به حساب میآید باید به سراغ تونرهای حاوی آلفا هیدروکسی اسید بروید و آنها امتحان کنید و اگرهم پوست چرب دارید، تونرهای حاوی بتا هیدروکسی اسید میتواند یک گزینه خوب برای شما به حساب آید.

تونر آبرسان برای انواع پوست

وظیفه تونر آبرسان ینست که به سلول های پوست کمک کند تا آب از دست رفته در شستشو و خشک کردن پوست را جایگزین کند. بعد از اینکه پاکسازی پوست را انجام دادید، هرصبح یا هر روز یا هر شب در دونوبت روی پوست تمیز و خشک خود تونر زده و توجه کنید که مفهوم رطوبت رسانی بیش از حد برای هیچ نوع پوستی اصلا وجود ندارد.

رطوبت در اصل میتواند صورت را باطراوت کرده و برای حفظ طراوت و شادابی صورت میتوانید از تونر استفاده کنید!

چگونه از تونر استفاده کنیم؟

بعد از تمیرکردن صورت، باید تونر را یک شب درمیان یا حتی یک روز درمیان بسته به روتین مراقبتی که انتخاب کرده اید (روزانه یا شبانه) میتوانید روی پوست تمیز و خشک خودتان بزنید و بعد از آن پنج دقیقه به صورت کامل یا حداقل تا خشک شدن آن صبر کنید.

رعایت فاصله زمانی تا قبل از استفاده از یک محصول دیگر ضروری میباشد چراکه درصورت استفاده از محصول بعدی بلافاصله بعد از تونر، اسیدهای تونر خنثی شده و کارایی خود را به طور کلی ازدست میدهند.

اگر پوست شما به اندازه کافی میتواند تونر را نگه داری کند، تحریک یا خشک نمیشود؛ میتوانید از آن هرروز یا هرشب استفاده کنید.

تونر صورت چیست و روش استفاده آن چگونه است؟

مرحله سوم: سرم پوستی

سرم ها محصولاتی هستند که در آنها مواد مغذی، ترکیبات آبرسان و آنتی اکسبدان ها با غلظت بالا را دارد که به محض اینکه از آن استفاده میکنید، سلامت پوستی را تقویت میکند و یک گزینه عالی به حساب می آید.

هرچند بسیاری از افراد از مصرف سرم های صورت چشم پوشی میکنند اما اینجور سرم ها به معنای واقعی میتوانند ارتقا دهنده روتین مراقبت از پوست شما باشند و لازم به ذکر است که هرچند مصرف سرم ها اختیاریست اما آنها قدم اول و خوبی برای بهبود روتین مراقبت به حساب میآیند.

هنگام صبح

خیلی از متخصصین پوست براین اعتقاد دارند که سرم ویتامین C میتواند از پوست دربرابر التهاب و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد به طور کلی محافظت کرده و درطول روز در عین اینکه باعث روشن شدن پوست نیز میشود میتواند از لک های تیره هم جلوگیری کند.

سرم ها را میتوان جزو ترکیبات طبیعی و مهمی برای روتین مراقبت از پوست به حساب آورد و درعین حال باید این نکات را درنظر بگیرید:

  • وجود ویتامین C یک ترکیب قوی به حساب می آید و باید اگر پوست حساسی دارین، ابتدا باید سرم های با غلظت کمتر ویتامین C را استفاده کنید و به جای هرروز، یک روز درمیان از آن استفاده کرده تا پوست شما به آن عادت کند.
  • طبق بررسی های اسکین بازار، صبح بهترین زمان برای مصرف هست و تاکید میکنیم تا استفاده کنید چراکه آنتی اکسیدان موجود در سر به محافظت برای آلودگی و اشعه ماوراء بنفش کمک میکند.

سرم ویتامین سی

هنگام شب

برای شب بهتر است تا از سرم هاییکه هیالورونیک اسید دارند ستفاده کنید و این ترکیب میتواند رطوبت هوا را به داخل پوست کشانید و در هنگامیکه خواب هستید، پوست را به خوبی نگه دارید کند. ما به شما توصیه میکنیم تا از محصولات ضدآکنه یا محصولات ضدپیری که باعث خشکی و تحریک پوست میشود استفاده کنید و پوست خود را تا حد امکان رطوبت رسانی کنید.

نحوه استفاده از سرم هیالورونیک اسید | معجزه آبرسانی و جوانسازی پوست - لیامَگ

مرحله چهارم: کرم‌های دور چشم

در مقایسه با مرطوب کننده های پوست، کرم هاییکه برای دورچشم استفاده میشوند سبک تر و رقیق تر به حساب می آیند پس باید از آنها قبل از مصرف روغن ها و انواع کرم ها استفاده کنید.

قانون کلی برای استفاده از محصولات مراقبتی پوستی اینست که ابتدا از سبک ترین شروع کنید و سپس به سمت سنگین ترین حرکت کنید چراکه محصولات رقیق تر نمیتوانند از محصولات غلیظ به خوبی عبور کنند!

هرچند اینطور به نظر میرسد که کرم دورچشم میتواند اثرات ضدپیری به همراه داشته باشد و جزوی از محصولات مهم در روتین به حساب بیایند اما مصرف آنها برای همه افراد ضروری به حساب نمی آید و باید مطمئن باشید که تازمانیکه مرطوب کننده و ضدآفتاب را به درستی استفاده میکنید، ناحیه اطراف چشم شما مراقبت کافی را میتواند دریافت کند.

نحوه استفاده کرم دور چشم | آیا می‌دانید نحوه استفاده کرم دور چشم چگونه است؟

مرحله پنجم: درمان لک های پوستی

در بهترین حالت ایده آل بهتر است تا از محصولات ویژه درمان لکه های پوستی مثل محصولات ضدجوش و ترمیم زخم تا ترمیم لکه های تیره در شب استفاده کنید چراکه در طول شب، بدن انسان مستعد بیشترین تلاش برای ترمیم بخش های آسیب دیده میباشد.

اگر در حال حاضر که این مقاله را میخوانید، از تونر ضدآکنه استفاده میکنید و قصد دارید از رتینول برای لایه برداری پوست خودتان استفاده کنید، بهتر است تا به جای شب در صبح هنگام از محصولات ضد لک استفاده کنید تا پوست خود را یکباره تحریک نکند.

درمان لک های پوستی به طور خانگی و علمی و بررسی علل ایجاد لک

زمان استفاده از محصولات ضد لک چه موقعی است؟

حتما قبل از اینکه از مرطوب کننده استفاده کنید، از محصولات ضدلک استفاده کنید تا بتواند بدون نیاز به عبور از سد دیگری به پوست به خوبی نفوذ کرده و نتایج خیلی مثبتی را بتواند از خود به جای بگذارد.

درمان لکه‌ های تیره و جای جوش به راحتی!

اگر محصول دارای ضد لک حاوی نیاسینامید (Vitamin B3) باشد، میتواند به مرور کمک کند تا لکه ها روشن تر شده و جای جوش بهتر شود. نیاسینامید را نیز میتوان به صورت روزانه مصرف کرد و این خبر خوش را به شما میتوانیم بدهیم که فرمولاسیون های این گروه از محصولات مراقبتی و بهداشتی به گونه ای نیست که باعث تحریک شدن پوست شوند.

روش های درمان لک صورت - زیباچه - مرجع تخصصی پوست، مو و زیبایی

درمان جوش

برای درمان جوش میتوانید از ترکیبات بنزوئیل پراکسید و سالیسیلیک اسید استفاده کنید که از پرکاربردترین ترکیبات برای درمان جوش به حساب آمده و این را هم باید بدانید که محصولات ضدجوش میتوانند به تحریک شدن پوست کمک ویژه ای بکنند.

چگونه این ترکیبات به بهبود جوش کمک می‌کنند؟

بنزوئیل پراکسید طبق مطالعات انجام شده میتواند باکتری های عامل جوش را به طور کلی ازبین برده و میتوان از این ترکیب برای بهبود جوش های سرسفید نیز استفاده کرد. اما ترکیب اسید سالیسیلیک میتواند به کاهش چربی و سلول های مرده کمک کند و همچین میتوان برای منافذ مسدودشده یا برجستگی های ملتهب پوستی هم استفاده کرد.

14 روش خانگی برای درمان جوش صورت - دترلند

چگونه از محصولات ضد لک استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال شما کاربران عزیز اسکین بازار باید بگوییم که نحوه مصرف تمام محصولات ضدلک مثل هم میباشد. برای اینکار کافیست تا یک لایه نازک از کرم ضدلک را به آهستگی روی لک یا نقطه ای که جوش قرار دارد بمالید (البته درنظر داشته باشید که استفاده بیشتر به معنی نتیجه گیری بهتر نیست!) بعد از یک دقیقه صبر کنید تا خشک شود.

بعد از آن برای جلوگیری از جابه جایی محصول ضدلک میتوانید نواحی دیگر صورت را نیز ابتدا با مرطوب کننده در اطراف لکه ها مالیده و سپس زمانیکه صورت شما کاملا با مرطوب کننده پوشانیده شد، یک لایه مرطوب کننده را مستقیم روی محل لکه با صربه بزنید تا بدون مالیدن آن به اطراف، در محل مدنظر شما جذب بشود.

لک صورت چگونه به وجود می آید و راههای درمان آن چیست؟

مرحله ششم: مرطوب کننده

پوست نرمال، چرب، مستعد آکنه یا خشک دارید؟ فرقی ندارد که چه نوع پوستی دارید؛ شما باید در روز دوبار از مرطوب کننده ها استفاده کنید. مرطوب کننده را میتوان تنها محصولی دانست که باعث میشود تا سد محافظتی پوست برای زیبایی و طراوت دانست.

همچنین علاوه براینکه پوست را برای آبرسانی کمک میکند، با به دام انداختن سایر محصولات مراقبتی به جذب و اثربخشی بیشتر نیز میتواند کمک ویژه ای بکند.

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب‌ کننده - ژاویز

هنگام صبح

برای اینکه یک روتین بسیار خوب در طول صبحگاهان داشته باشید، باید دنبال یک مرطوب کننده برپایه هیالورونیک اسید باشید که هم سبک باشد و هم ملایمت خوبی را نیز داشته باشد که احساس سنگینی و چربی نداده و پوست را به راحتی بتواند آبرسانی کند.

اگر قصد آرایش کردن در ادامه را دارید، حتما باید قبل از آرایش از یک مرطوب کننده حداقل به مدت 5 تا 15 دقیقه روی پوست خود استفاده کنید که بماند.

هنگام شب

پوست هم مانند بیشتر اعضای بدن در حالت شب میتواند خودش را ترمیم کند و برای رفع آسیب هاییکه به آن وارد شده اقدام کند. پس مرطوب کننده شب میتواند حاوی تمام ترکیباتی باشد که بدن به طور خودکار و طبیعی برای بازسازی استفاده میکند.

این مرطوب کننده میتواند حاوی هیالورونیک اسید، لیپیدها و پروتئین‌ ها باشد. در روتین شبانه هم شما میتوانید از کرم شب ضدچروک نیز استفاده کنید که یک دوز کاهش یافته از رتینوئیدها به حساب می آید و نوعی کرم ملایم تر بوده و برای پوست های حساس یک گزینه مناسب است.

میکرونیدلینگ برای رفع چروک پوست ناشی از سن ،اخم ،خنده و آفتاب - جراح پلاستیک و زیبایی- دکتر جمیلی

مرحله هفتم: رتینول

رتینوئیدها یک اصطلاح عمومی برای مشتقات Vitamin A مثل رتینول ها به حساب می آید. مشتقات Vitamin A میتواند به عمق پوست نفوذ کرده و با سریع کردن جایگزینی سلول های مرده پوستی با سلول های تازه نفس باعث میشود تا بدن با گذشت زمان، یک پوست شاداب و نرم و با چروک کمتر باشد.

هر ترکیب خوب برای اینکه بتواند یک اثربخشی خوب را داشته باشد باید زمانبر شود و تاثیر رتینوئیدها هم پس از 4تا6 ماه استفاده مداوم مشخص میشود. اما این واقعیت را درنظر بگیرید که بهبود چین و چروک های پوست باکمک رتینوئیدها ممکن است تا 6ماه طول کشیده و این به این معنی نیست که حتما نتیجه فوری میگیرید!

استفاده از ضد لک دارای رتینول | راز داشتن پوست جوان و شاداب - بلاگ اُردمی

چگونه از رتینوئیدها استفاده کنیم؟

اگر اول بار است که از این ترکیب میخواهید استفاده کنید، برای اینکه کاهش عوارضی مثل حساسیت پوستی یا پوسته پوسته شدن را داشته باشید باید مصرف آنرا از مقادیر خیلی کم شروع کرده و به مراتب و بافاصله زمانی آنرا افزایش دهید.

میتوانید برای شروع یک قطره به اندازه نخود برای کل صورت در یک شب در هفته شروع کرده و بعدا دوشب درهفته و در هفته سوم به بعد نیز تعداد استفاده را بالاتر ببرید به گونه ایکه به یک شب درمیان برسید.

اگرهم که هم اکنون درحال مطالعه این مقاله هستید، از کرم شب حاوی رتینوئیدها استفاده میکیند یا قصد استفاده ازآنرا دارید میتوانید آنرا حذف کنید چراکه برای مصرف دوبرابر محصولات حاوی رتینول، اثرات ضدپیری را نمیتواند افزایش دهد و درنهایت باعث ایجاد التهاب میشود.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست حساسی دارید، 10 دقیقه قبل و بعد از استفاده از رتینول یک لایه مرطوب‌ کننده بزنید تا بدون رقیق کردن کرم حاوی رتینوئید، تحریک پوستی را کاهش بدهد.

مرحله هشتم: روغن‌ها

ذات روغن ها حالت مسدودکنندگی دارند و این یعنی تمام محصولاتیکه برای صورت خود استفاده کرده اید را میتواند به دام اندازد. روغن ها نمیتوانند به خودی خود پوست را مرطوب کنند، اما وقتیکه آنها را روی سایر محصولات مراقبتی استفاده میکنید باعث میشود تا اثربخشی روتین تا حد قابل توجهی بیشتر شده و درعین حال پوست را نرم و لطیف میکند.

اثرات استفاده از روغن‌های گیاهی بر پوست - بلاگ اُردمی

نحوه استفاده از روغن‌ ها چگونه است؟

از روغن ها باید همیشه درآخر روز استفاده کنید و روغن ها به راحتی میتوانند به مرطوب کننده ها، سرم ها و سایر درمان های پوستی نیز نفوذ خوبی کرده اما هیچ محصولی نمیتواند به روغن ها نفوذ کند. سرسختی روغن ها درعدم نفوذ پذیری قابل ستایس هست پس توصیه اسکین بازار به کاربران عزیز اینست که این محصول را پس از سایر محصولات استفاده کنید.

مرحله آخر: ضد آفتاب

آخرین مرحه روتین متعلق به روغن های پوستی است ولی از نظر فنی، ضدآفتاب را باید آخرین مرحله دانست. چرا اینگونه است؟

روغن ها هم مثل بقیه محصولات برای آنکه اثرگذاری داشته باشند باید به عمق پوست نفوذ کرده و به همین دلیل است که در روتین مراقبتی از پوست هم آخرین مرحله به حساب می آید اما ضدآفتاب اساسا به پوست نفوذ نمیکند.

ضدآفتاب برای محافظت از پوست مورد استفاده قرار میگیرد و مثل یک سرباز از سلول های پوستی دربرابر پرتوهاییکه خورشید میتاباند و میتواند آسیب رسانی داشته باشد محافظت میکند.

اساساً ضد آفتاب ترکیبی به پوست شما اضافه نمی‌کند بلکه از پوست شما محافظت می‌کند و تنها زمانی که در خارجی‌ترین لایه پوست شما باشد، می‌تواند به طور مؤثر از آن محافظت کند.

حداقل SPF (فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید) برای محافظت از پوست صورت، SPF 30  در کرم های ضد آفتاب با طیف گسترده (محافظت هم در برابر پرتوهای UVA هم UVB) است. پس در صورتیکه از ضدآفتاب استفاده نمیکنید، دیر یا زود با عوارضی مثل پیری زودرس، بدتر شدن جای جوش و لک و احتمال خطر بالای سرطان پوست درگیر شوید که پیشنهاد میکنیم ضدآفتاب را جزو برنامه های خود قرار دهید.

روش صحیح استفاده از ضد آفتاب

از کجا محصولات روتین را تهیه کنیم؟

همانطور که در این مقاله از اسکین بازار گفتیم، مراقبت از پوست شامل سه مرحله:

  1. پاکسازی صورت
  2. مرطوب کردن صورت
  3. استفاده از ضدآفتاب

است و اگر میخواهید تا پوست سالمی داشته باشید نباید انجام این مراحل را نادیده بگیرید.

البته اهمیت روتین پوستی به غیر از اینکه باید انجام دهید، رعایت ترتیب در مراحل و پیوستگی نیز اهمیت دارد. اگر پوست سالم و شادابی را میخواهید باید به مراقبت مداوم و همیشگی آن فکر جدی و اساسی بکنید.

برای تهیه محصولات روتین مراقبتی کافیست تا در فروشگاه اسکین بازار، محصولات خود را انتخاب کرده و پس از پرداخت درب منزل تحویل بگیرید.

تجربه شما در روتین مراقبت چیست؟

شما چه تجربه ای در روتین مراقبت دارید؟ آیا مواردیکه اینجا مطرح کردیم را تابحال انجام داده اید؟ نظرات و پیشنهادات خود را باما از طریق بخش نظرات همین پست درمیان بگذارید.

2 نظر در “روتین مراقبت از پوست چیست؟

  1. blank مريم گفت:

    خيلي مطلب خوب و كاملي بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *