دانستنی های سلامت و زیبایی

مراقبت از پوست در شب

روتین شبانه پوست

برنامه ریزی صحیح روتین های مراقبت از پوست می تواند برای بسیاری از افراد گیج کننده باشد. در واقع، مفهوم مراقبت از پوست به طور کلی تا حدودی گیج کننده است. برای مثال اگر از افراد مختلف بپرسید که از کدام محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید، پاسخ های کاملا متفاوتی خواهید گرفت و جالب اینکه اکثر آنها اشتباه می کنند! این مهم است که بدانید از چه محصولاتی استفاده کنید و چگونه از آنها استفاده کنید. عدم توجه به ترتیب محصولات مراقبت از پوست یا انتخاب محصولاتی با فرمولاسیون نامناسب برای نوع پوست شما می تواند نه تنها اثربخشی آنها را به طور کامل از بین ببرد، بلکه در برخی موارد به پوست شما آسیب جدی وارد می کند.

در این مقاله شما را با ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست در شب، مراحلی که می توانید حذف کنید و بهترین محصولات مراقبتی متناسب با نوع پوست شما، آشنا می کنیم.

روتین مراقبت از پوست قبل از خواب | روژا شاپ

مراحل کلی روتین مراقبت از پوست

جدول روبرو مراحل روتین مراقبت از پوست را به طور کلی در روز و شب نشان می دهد. در ادامه با نحوه صحیح انجام هر مرحله و محصولات مناسب برای هر کدام آشنا می شویم.

از آنجایی که پوست ما دائما در معرض انواع آلاینده ها، لوازم آرایشی و اشعه های مضر خورشید است، بنابراین نیاز به مراقبت و توجه دائمی و مداوم دارد. یکی از مهم ترین و بهترین زمان ها برای این کار شب هاست. همانطور که بدن ما در شب به استراحت و آرامش نیاز دارد، پوست ما نیز به آن نیاز دارد. شب ها بهترین فرصت برای استراحت و ترمیم پوست علاوه بر استراحت است.

بنابراین می‌توانیم با انجام یک برنامه مراقبت منظم و استفاده از ماسک‌ها یا کرم‌های مناسب برای ترمیم پوست، پوست خود را بهبود بخشیم.

طبق تحقیقات متخصصان سلامت پوست، سرعت ترمیم پوست در شب افزایش می یابد، یعنی پوست ما بر خلاف ما شب ها نمی خوابد و مشغول بازسازی سلولی است! البته این نکته را جدی بگیرید که پوست ما برای این عمل نیاز به خوابی مناسب، کافی و به موقع دارد!

مراحل پاکسازی صورت قبل از خواب

بسیاری از افراد از نظر مراقبت از پوست راه حل هایی برای روتین شب و قبل از خواب دارند، از استفاده از محلول شستشوی صورت گرفته تا تونر، کرم شب، کرم دور چشم، مرطوب کننده و …. اما بهتر است از هر محصولی به درستی و با اصول درست استفاده شود.

در این مقاله سعی شده است تا روتین مناسب مراقبت از پوست قبل از خواب را معرفی کنیم، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آنچه در زیر می آید یک روال کلی قبل از خواب است. به خاطر داشته باشید که افرادی که پوست خشک و چرب دارند نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

روتین مراقبت از پوست قبل از خواب | روژا شاپ

ابتدا صورت خود را بشویید

قبل از استفاده از هر محصول مراقبت از پوست، لازم به ذکر است که مهمترین مرحله مراقبت از پوست در شب را فراموش نکنید و آن چیزی جز پاک کردن آرایش و شستن صورت نیست!

آرایش باقی مانده روی صورت منافذ پوست را می بندد و در نتیجه باعث ایجاد لک، جوش و پیری زودرس پوست می شود. شایان ذکر است که حتی اگر آرایش ندارید، شستشوی صورت خود را جدی بگیرید تا آلودگی و چربی اضافی از روی پوست پاک شود.

برای این منظور بهتر است از ژل یا محلول شستشوی صورت مناسب نوع پوست خود استفاده کنید. در این راستا اگر آرایش دارید ابتدا آرایش را با محلول پاک کننده آرایش تمیز کنید و سپس از محلول شستشوی صورت استفاده کنید. توجه داشته باشید که این دو محصول با یکدیگر متفاوت هستند و از ژل یا محلول شستشوی صورت برای از بین بردن انواع کثیفی، عرق و کثیفی صورت استفاده می شود.

برنامه روتین شبانه مراقبت از پوست - shebreh.com

قدم دوم : استفاده از تونر

تونر یک محصول بهداشتی است که بعد از شستن صورت استفاده می شود. تونر به تغذیه پوست شما کمک می کند و در عین حال pH، رطوبت را حفظ می کند و چربی آن را متعادل میکند.

 

یک تونر خوب به تغذیه، احیا و تسکین پوست شما کمک می کند و ظاهر پوست شما را تقویت و بهبود می بخشد. تونر اساسا ناخالصی ها و مواد آرایشی را از سطح پوست پاک می کند، مرطوب کننده، جوان کننده و تنظیم کننده pH سطح پوست است. به یاد داشته باشید که بهترین زمان استفاده از تونر، شب بعد از پاک کردن آرایش و شستن صورت است.

کرم شب

کرم شب یکی از محصولاتی است که بسیاری از خانم ها هنگام خواب از آن استفاده می کنند. کرم شب بهترین راه برای حفظ رطوبت و سلامت پوست در طول یک خواب خوب شبانه است. به یاد داشته باشید که در طول روز روی پوست لایه ای از مواد آرایشی و حتی کثیفی وجود دارد، بنابراین هنگام عصر و روی پوست تمیز بهترین فرصت برای جذب مواد مغذی است به همین دلیل از کرم شب برای پوست استفاده می شود.

برای استفاده از کرم شب بهتر است ویژگی های پوست خود را در نظر بگیرید، مثلا اگر پوست خشکی دارید به آبرسانی کرم توجه کنید. اما همانطور که اشاره کردیم کرم شب که معمولا چرب است و ابتدا پوست را مرطوب نگه می دارد و سپس با خاصیت ضد چروک خود به جوان ماندن پوست کمک می کند.

۱۰ نکته مهم مراقبت از پوست برای نوجوانان | من عطار | فروشگاه اینترنتی گیاهان دارویی

کرم دور چشم

کرم های دور چشم فقط برای از بین بردن چین و چروک ساخته نمی شوند! پوست دور چشم حساس ترین و نازک ترین قسمت پوست صورت است، بنابراین مراقبت از آن بسیار جدی و ضروری است. پوست دور چشم به دلیل بافت متفاوتی که با پوست سایر قسمت های صورت دارد به کرم خاصی نیاز دارد. استفاده از کرم دور چشم در این خصوص از سنین پایین توصیه می شود و این برخلاف تصور غلطی است که مخصوص افراد مسن است.

 

با استفاده از کرم دور چشم مناسب از سنین پایین از بروز چین و چروک، آسیب و لک روی پوست دور چشم جلوگیری می کنید، زیرا این کرم رطوبت و آبرسانی کافی برای این قسمت از پوست را فراهم می کند.

 

به طور کلی می توان گفت که استفاده منظم از کرم دور چشم باعث کاهش چین و چروک، کاهش سیاهی دور چشم، افزایش رطوبت، بهبود بافت پوست، محافظت در برابر هرگونه آسیب و افزایش لطافت و درخشندگی پوست دور چشم می شود. پس آن را جدی بگیرید

حالا به تشریح روتین پوست خشک و  چرب هنگام شب میپردازیم.

روتین شبانه برای پوست های خشک

همانطور که می دانید پوست خشک نیاز به مراقبت مداوم دارد و باید همیشه مرطوب نگه داشته شود. شب و هنگام خواب بهترین زمان برای آبرسانی عمیق و آبرسانی به پوست است.

 

روتین شبانه برای پوست خشک به شرح زیر است

  1. صورت خود را پاک کنید

در مرحله اول با کمک میسلار واتر، شیر پاک کننده یا پدهای پاک کننده مناسب پوست های خشک، صورت خود را کاملا تمیز کنید تا آثار لوازم آرایشی که در طول روز روی صورت شما مانده است، از بین برود.

مراقبت از پوست و مو با بهترین روش ها و بدون استفاده از دارو - hamrato.com

  1. اکنون خود را بشویید!

سپس صورت خود را با یک شوینده مناسب برای پوست خشک به خوبی بشویید. این نوع پاک کننده ها حاوی مرطوب کننده ها و کرم ها هستند و اجازه نمی دهند پوست صورت شما خشک و قرمز شود و پس از شستشو با پاک کننده ها نباید احساس خارش و کشیدگی پوست داشته باشید.

  1. تونر

یک تونر مناسب برای پوست خشک تهیه کنید و آن را با یک پد پنبه ای و تونر عمیق تمیز کنید. مراقب باشید که پد را محکم روی صورت نکشید.

  1. نوبت سرم پوستی است

برای پوست خشک در شب، به سرم هایی نیاز دارید که بتوانند لایه های عمیق پوست را در طول خواب آبرسانی و تغذیه کنند. استفاده از سرم های حاوی اسید هیالورونیک گزینه خوبی است زیرا به بازسازی پوست و آبرسانی عمیق کمک می کند.

سرم پوست چیست؟ تمام آنچه لازم است درباره سرم صورت بدانید - دترلند

  1. کرم دور چشم

مرحله 5 در روال شبانه برای پوست خشک استفاده از کرم دور چشم مناسب است. برای تهیه کرم دور چشم به دو نکته سن و نوع پوست توجه کنید.

  1. کرم مرطوب کننده.

آخرین مرحله در برنامه شبانه استفاده از مرطوب کننده است. کرم  مرطوب کننده، یکی از مهمترین اجزای روتین شبانه است چون رطوبت را در میان سلول های پوستی حفظ میکند. در این قسمت از روتین می توانید از انواع کرم های شب و مرطوب کننده ها با هم کمک بگیرید.

کرم مرطوب کننده و کاربردهای آن - کلینیک زیبایی پوست و مو دکتر مسعود جعفری

روتین شب و قبل از خواب برای پوست های چرب

روال شبانه برای پوست های چرب کمی با سایر روتین های پوستی متفاوت است، به دلیل ترشح مداوم غدد چربی در سطح پوست، جوش ها می توانند مهمان ناخوانده پوست شما شوند. به همین دلیل لازم است قبل از خواب صورت را کاملا تمیز کنید.

  1. ابتدا آرایش را تمیز کنید

با کمک Micellar Waters مخصوص پوست های چرب، سطح پوست خود را از آرایش و کرم ها پاک کنید.

  1. شستشوی صورت و مواد شوینده

صورت خود را به طور کامل با شستشوی صورت بشویید. حتما از فوم و ژل مخصوص پوست های چرب استفاده کنید. پاک کننده های پوست چرب به کنترل میزان چربی روی سطح پوست و پاکسازی عمیق صورت کمک می کنند.

  1. تونر

برای پوست های چرب، تونرها یک روتین ضروری یک شبه هستند. تونر به بسته شدن منافذ پوست و حفظ pH طبیعی آن کمک می کند. به یاد داشته باشید که باید از تونرهای مناسب برای پوست های چرب استفاده کنید زیرا استفاده از تونر می تواند میزان جوش های روی پوست های چرب را کنترل کند.

  1. لایه برداری پوست

برای لایه برداری سطح پوست و پاکسازی سلول های مرده بهتر است هفته ای یکبار از لایه برداری استفاده کنید. برای لایه برداری علاوه بر لایه برداری می توانید از سرم های aha که لایه برداری سبکی دارند نیز استفاده کنید.

لایه برداری پوست - همه آنچه در مورد لایه برداری صورت باید بدانید | دیجی‌کالا مگ

5- استفاده از سرم ها و مرطوب کننده های بدون چربی

در گام آخر نیاز به آبرسانی پوست دارید که با استفاده از سرم های آبرسان این کار را انجام دهید. همچنین مرطوب کننده های بدون چربی باعث میشوند تا آب زیر پوست تبخیر نشود و از دیهیدراته شدن آن جلوگیری میکند

جمع بندی کلی

همانطور که بدن در هنگام شب خودش را بازسازی میکند، پوست هم همین کار را انجام میدهد. پس داشتن روتین صحیح شبانه کمک شایانی به پوست ما میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *