دانستنی های سلامت و زیبایی

مراقبت از پوست های مختلط

پوست مختلط

پوست مختلط: تشخیص و مراقبت معمول برای پوست مختلط

اگر پوست صورت شما در برخی نواحی خشک و در برخی دیگر چرب است، نوع پوست شما مختلط است. ایجاد تعادل در پوست که دارای بخش هایی از هر دو نوع چرب و خشک است دشوار است. اما راه حل این مشکل ساده تر از چیزی است که فکر می کنید. اگر از ترکیب مناسب محصولات پوستی برای ایجاد تعادل در این مورد استفاده کنید، نتایج بسیار رضایت بخش خواهد بود.

اگر پوست شما مختلط است در این مقاله با ما همراه باشید. زیرا در ادامه قصد داریم به معرفی و بررسی علل، راه های تشخیص و به خصوص روش های ترکیبی مراقبت از پوست بپردازیم.

پوست مختلط

پوست مختلط چیست؟

پوست مختلط یا ترکیبی؛ به عبارت ساده، پوست در برخی از قسمت های صورت چرب و در برخی دیگر خشک است. به طور معمول پوست صورت این افراد ترکیبی از قسمت های چرب و خشک است. به خصوص در ناحیه T (پیشانی، بینی و چانه) از سایر قسمت های صورت کمی چرب یا بسیار چرب است.

اگر پوست چرب در قسمت‌هایی از صورت (مانند اطراف بینی و مرکز پیشانی) و پوست خشک فقط در سایر نواحی (مانند گونه‌ها، فک و نزدیک خط مو) دارید، راه حل مشترکی برای این دو قسمت وجود دارد.

ویژگی های پوست مختلط چیست ؟ 10 راهکار برای تشخیص پوست مختلط

دلایل ایجاد پوست مختلط چیست؟

عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد پوست مختلط شوند، اما در بیشتر موارد، علت ارثی دارد. با این حال، محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می کنید، قطعاً پوست شما را بدتر می کنند و حتی مشکلات بیشتری ایجاد می کنند.

در ادامه به بررسی عواملی می پردازیم که به طور ناخواسته بر وخامت وضعیت پوست تاثیر می گذارند.

استفاده از محصولات پوستی حاوی ترکیبات ناخوشایند، تحریک کننده یا نامناسب باعث خشک شدن قسمت های خشک پوست و ترشح بیشتر چربی در قسمت های چرب پوست می شود.

در واقع استفاده از محصولاتی که برای نوع پوست شما مناسب نیستند می تواند باعث اختلالات پوستی برای پوست مختلط شود. همچنین اگر از محصولاتی که مناسب نوع پوست خود هستند استفاده می کنید، ممکن است پوست شما کمی چرب باشد، اما حداقل برخی از قسمت های خشک و زبر پوست و سایر قسمت های آن خیلی چرب نمی شوند.

هنگامی که از محصولات مناسب پوست استفاده می کنید، روند بهبودی پوست شما بلافاصله شروع می شود. نواحی خشک نرم تر و صاف تر میشوند و نواحی چرب پوست چربی کمتری تولید می کنند و کمتر مستعد التهاب و جوش هستند. از طرفی اندازه منافذ باز پوست به حداقل می رسد.

به راحتی پوست مختلط را بشناسید و آن را درمان کنید!

چگونه پوست مختلط را تشخیص دهیم؟

مشاهده و داشتن علائم زیر در پوست صورت به شما در تشخیص پوست مختلط کمک می کند:

سی دقیقه بعد از شستن صورت، قسمتی از پوست صورت چرب و بقیه قسمت های صورت نرمال می ماند.

منافذ بزرگی روی بینی وجود دارد.

وقتی از کرم های مرطوب کننده برای پوست های چرب استفاده می کنید که چربی پوست را کاهش می دهند، در «منطقه T» احساس خوبی دارید، اما احساس خشکی در «گونه ها» می کنید. همچنین زمانی که از مرطوب کننده ها برای پوست های خشک استفاده می کنید، پوست گونه ها طبیعی است، اما در «منطقه T» چربی زیادی جمع می شود و احساس سنگینی می کنید.

خشکی، لایه برداری و شوره سر دارید. البته این لزوما به این معنا نیست که همه افرادی که پوست مختلط دارند دچار شوره سر می شوند.

وضعیت در “منطقه T” متقابلاً با تغییرات آب و هوایی تغییر می کند. به عنوان مثال، در آب و هوای گرم و مرطوب، منطقه T سریعتر چرب و براق می شود. اما در هوای سرد برعکس یعنی دیرتر چرب و براق می شود.

برخی از قسمت های پوست ، خشک و پوسته پوسته می شوند و بقیه قسمت های پوست همزمان دچار آکنه می شوند.

مراقبت از پوست مختلط گاهی ممکن است دشوار باشد. یکی از سخت ترین مراحل مراقبت از پوست، انتخاب محصول مراقبت از پوست ترکیبی است. همانطور که قبلا ذکر شد: اگر از محصولات مراقبت از پوست مناسب برای نوع پوست خود استفاده نکنید، مشکلات پوستی بدتر می شود.

استفاده از محصولات نامناسب، قسمت های خشک پوست را خشک تر و قسمت های چرب را بسیار چرب تر می کند. از طرف دیگر، استفاده از این محصولات مشکلات پوستی مرتبط با این دو عارضه (مانند جوش و همچنین خشکی و ترک خوردن پوست) را تشدید می کند. بنابراین، ابتدا باید محصولات مراقبتی سازگار و مناسب با نوع پوست خود را پیدا کنید.

روش های نگهداری از انواع پوست ها - عطاری آنلاین | عطاری آنلاین تهران | عطاری آنلاین نسیم

چگونه از پوست مختلط مراقبت کنیم؟

اکنون که با روش تشخیص پوست مختلط آشنا شدید، می توانید روش معمول و مناسب مراقبت از پوست خود (با توجه به نیاز آن) را انتخاب کنید. برای داشتن پوستی سالم و درخشان، نکات زیر را رعایت کنید:

 

  • از شوینده های ملایم استفاده کنید.

در طول روز؛ سطح پوست با گرد و غبار، چربی اضافی و کثیفی پوشیده شده است. برای از بین بردن این آلودگی ها، صورت خود را دو بار در روز (یک بار صبح و یک بار عصر) با یک شوینده ملایم بشویید.

 

از شوینده هایی استفاده کنید که درخشندگی «منطقه T» را بدون ایجاد خشکی گونه ها از بین ببرند. اگر پوست شما مختلط است، بهترین محصول برای پاکسازی صورت «میسلار واتر» است.

  • از تونر مرطوب کننده، نرم کننده و غیر تحریک کننده استفاده کنید.

از تونر حاوی ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان ها و مواد فعال استفاده کنید که به ترمیم و جوانسازی پوست کمک می کند. به عبارت دیگر، یک تونر با فرمول مناسب هم در تغذیه پوست خشک و هم در کاهش چربی آن موثر است.

 

از طرفی تونر مناسب از بدتر شدن پوست خشک و چرب جلوگیری می کند. هرگز تونر مناسب را از روتین مراقبت از پوست خود حذف نکنید.

  • لایه برداری کنید

یک یا دو بار در هفته لایه برداری کنید تا سلول های مرده و پوسته های پوست از بین برود. اگر لایه‌هایی از سلول‌های مرده جمع شوند، پوست صورت تیره و کدر می‌شود.

بنابراین لایه برداری از پوست های ترکیبی برای جلوگیری از  تیرگی صورت بسیار مهم است. با این حال، به خاطر داشته باشید که نباید بیش از حد لایه برداری کنید.

لازم به ذکر است که پوست افراد با یکدیگر متفاوت است و بنابراین برای درک دقیق میزان لایه برداری باید چندین بار از روش آزمون و خطا استفاده کرد. اگر پوست مختلط دارید، از لایه بردار مناسب برای انواع پوست استفاده کنید. زیرا، شما با دو نوع پوست مختلف سر و کار دارید.

  • از مرطوب کننده استفاده کنید

اگر فکر می کنید برای پوست مختلط نیازی به مرطوب کننده ندارید، بهتر است دوباره فکر کنید. همه افراد با هر نوع پوستی (از جمله افرادی که پوست مختلط دارند) به مرطوب کننده نیاز دارند.

در نتیجه، استفاده از مرطوب کننده ها را در روتین مراقبت از پوست مختلط خود حذف نکنید. بهترین مرطوب کننده ها برای پوست مختلط، مرطوب کننده های بدون چربی هستند، زیرا استفاده از این نوع مرطوب کننده ها (به خصوص در ناحیه T) باعث افزایش چربی و درخشندگی پوست نمی شود.

  • به طور مداوم به پوست دست نزنید.

گفتن جمله “به پوست خود دست نزنید” ساده تر از انجام دادن است. اما اگر پوست شما مختلط است، این بسیار مهم است ” به صورت دست نزنید!” دستان شما گرد و غبار و آلودگی نامرئی زیادی را حمل می کنند.

در حالت عادی هیچکس دوست ندارد این گرد و غبار و کثیفی را به صورت خود منتقل کند! زیرا در نهایت این آلودگی ها منافذ پوست را مسدود می کنند و همچنین باعث ایجاد جوش می شوند.

  • چربی اضافی پوست خود را پاک کنید

اگر پوست صورت شما در طول روز مقدار زیادی چربی تولید می کند و براق است، از کاغذ جذب کننده ی چربی استفاده کنید.

 

این کاغذها در بسته بندی های کوچک عرضه می شوند، به راحتی در کیف یا جیب شما قرار می گیرند و می توانند به سرعت چربی های اضافی را در طول روز از پوست پاک کنند. نگران آرایش خود نباشید! این کاغذها بدون اینکه آرایش را خراب کنند به طور موقت چربی اضافی روی پوست را جذب می کنند.

  • از ضد آفتاب ها استفاده کنید

محافظت دربرابر آفتاب فقط برای پوست مختلط نیست. همه افراد با هر نوع پوستی باید از آن استفاده کنند. یکی از مهم ترین نکات برای مراقبت از پوست صورت، استفاده روزانه از کرم های ضد آفتاب (با فاکتور حفاظتی 30 یا بالاتر) به مقدار کافی است.

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از مهم ترین مراحل در روتین مراقبت از پوست است. به دلیل اینکه در طول روز به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار می گیرید، اگر در این شرایط از ضد آفتاب  مناسب استفاده نکنید، پوست شما آسیب زیادی می بیند.

این ضایعات شامل علائم پیری پوست، خطوط، چین و چروک و لکه های تیره روی پوست است.

مطمئناً هیچکس به خاطر چنین علائمی خوشحال نخواهد شد! به خاطر داشته باشید که برای محافظت از پوست خود در برابر نور خورشید زمان کمتری را زیر نور خورشید بگذرانید. هنگامی که در خارج از منزل هستید، تا حد امکان در سایه حرکت کنید یا بایستید و قسمت هایی از بدن خود را که در معرض نور خورشید هستند تا حد امکان بپوشانید.

  • از ماسک صورت برای درمان پوست خود استفاده کنید

استفاده از ماسک صورت مناسب برای پوست یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از پوست مختلط است. برای این کار می توانید از “Multi Mask” استفاده کنید.

 

مولتی ماسک یعنی استفاده همزمان از چند ماسک در قسمت های مختلف صورت بسته به نیاز و مشکلات هر قسمت. استفاده از این روش (مولتی ماسکینگ) بسیار راحت است و برای افرادی که پوست مختلط دارند توصیه می شود.

 

البته توجه داشته باشید که همیشه باید از ماسک صورت روی پوست کاملا تمیز استفاده کنید، برای این کار ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید و به آرامی خشک کنید و سپس از ماسک صورت استفاده کنید.

  • مراقبت از پوست دور چشم را فراموش نکنید!

پوست زیر چشم یکی از قسمت‌هایی از صورت است که معمولاً به دلیل کم‌خوابی شکل و ظاهر ناخوشایندی به خود می‌گیرد. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم یا پف زیر چشم صبح و عصر از کرم دور چشم استفاده کنید. هنگام استفاده از ضد آفتاب، دور چشم را فراموش نکنید.

 

چه روش های دیگری را برای مراقبت از پوست مختلط پیشنهاد می کنید؟ تجربیات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

شاید به این محتوا نیز علاقه مند باشید

 

ماسکهای صورت خانگی، انواع و اقسام و کاربردها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *