دانستنی های سلامت و زیبایی

همه چیز درباره هیالورونیک اسید

همه چیز درباره هیالورونیک اسید
همه چیز درباره هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید چیست؟

هیالورونیک اسید! برای کسانی که آگاهی کمتری درباره زیبایی دارند، این واژه اینطور بنظر می ‌آید که نباید جایی نزدیک به صورت استفاده شود. اما اگر به شما بگوییم که در واقع، اسید هیالورونیک برای داشتن پوستی صاف، بی عیب و هیدراته ضروری است چه می‌گویید؟

در حقیقت، سلولهای پوستی ما بطور طبیعی هیالورونیک اسید تولید می کنند تا میزان رطوبت پوست حفظ شود. ولی به خاطر پیری و عوامل تهاجمی محیط، مقدار کمی از این ماده در صورت ما تولید شده و سطوح آن روند نزولی دارد.  نشانه های حساسیت، عدم درخشندگی، خطوط ریز، بافت و شالوده ناهمگون از جمله علائم کمبود اسید هیالورونیک هستند.

 

این ماده می‌تواند از طریق مکانیسم های وابسته به رادیکال های آزاد تجزیه شود که توسط عواملی نظیر تابش UV ایجاد می شوند. با استعمال موضعی، این ماده به آبرسانی پوست کمک کرده و همانند یک مرطوب کننده به در جهت حفظ رطوبت پوست عمل می کند.

این ماده به عنوان آهنربایی برای رطوبت عمل می کند و به سلولهایتان در نگهداری آب کافی کمک می کند، بطوریکه پوستتان هیدراته، فربه و سالم بنظر آید.

توانایی منحصر بفرد هیالورونیک اسید چیست؟

مهمترین خصوصیات هیالورونیک اسید، توانایی جذب و نگهداری بالای آب است. همین عامل باعث می شود پوستی که به میزان کافی هیالورونیک اسید داشته باشد، عاری از چروک باشد. هیالورونیکیک ماده بسیار ارزشمند برای جوانی پوست است که پزشکان متخصص پوست ارزش آن را می دانند و استفاده های زیادی در بازیابی زیبایی افراد از آن می کنند.

هیالورونیک اسید برای پوست

تحقیقات نشان داده است که هیالورونیک اسید بهترین ماده برای آبرسانی به پوست است. هیالورونیک  توانایی آن را دارد که تا ۸ برابر وزن خود، آب درون خودش نگه دارد. به همین جهت، بهترین دوای درد پوستهای خشک و کم آب می باشد. پوستی که آب خود را از دست بدهد، چروک می شود و در واقع پوست پیر محسوب می شود. هیالورونیک اسید آب از دست رفته پوست را به آن باز میگرداند و به همین دلیل چروکهای پوست را باز می کند. جالب است بدانید اسید هیالورونیک یک “ماده مغذی هوشمند” است این بدین معناست که اسید هیالورونیک می تواند با درنظر گرفتن شرایطی مانند رطوبت هوا، مقدار رطوبت مجذوب را تنظیم کند. بطور مثال در شرایط آب و هوایی مرطوب که پوست به آبرسانی کمتری نیاز دارد، مقدار متناسب مورد نیاز آب برای پوست جذب میکند.

هیالورونیک اسید چگونه وارد بدن می شود؟

1- از طریق خوراکی:

هیالورونیک اسیدخوراکی  در بسیاری از مواد غذایی موجود می باشد. بطور مثال گوشت گاو، سبزیجات برگ‌دار و سویا حاوی هیالورونیک اسید می باشد. وقتی تولید استروژن افزایش یابد میزان اسید هیالورونیک نیز بالا می‌رود. سبزیجاتی که زینک زیادی دارند مثل اسفناج، چغندر و همچنین حبوبات نیز گزینه‌های خوبی هستند زیرا کمبود اسید هیالورونیک معمولا در کسانی دیده می‌شود که زینک بدن‌شان کاهش یافته است. سبزیجاتِ حاوی نشاسته مثل سیب‌زمینی سفید و شیرین، نخود سبز و هویج، باعث تولید اسید هیالورونیک می‌شوند.

علاوه بر سبزیجات و گوشت، دانه هایی مانند بادام و آجیل ها نیز منبع خوبی از هیالورونیک  هستند. منیزیم یکی از ترکیبات اصلی هیالورونیک اسید است. بنابراین در صو رتیکه مواد غذایی حاوی زینک استفاده کنید، به تولید هیالورونیک  در بدنتان کمک می کنید. مثل گوجه فرنگی، توت فرنگی، آناناس و کدو.

2-از طریق تزریق های زیبایی:

بسیاری از پزشکان متخصص پوست، از هیالورونیک اسید برای برجسته سازی برخی از قسمتهای صورت استفاده می کنند. هیالورونیک اسید بعنوان فیلر در برجسته سازی لب، گونه، سینه و باسن استفاده می شود. جذب این ماده بعد از ۸ الی۱۰ ماه به آبرسانی پوست مناطق اطراف تزریق و باز شدن چروکهای آن نیز کمک میکند.

3- از طریق محصولات آرایشی و بهداشتی موضعی:

برخی از برندهای معتبر، از هیالورونیک اسید در ترکیبات محصولات خود استفاده می کنند. اکثر ترکیباتی که در مرطوب کننده ها استفاده می شود، تنها نقش پانسمان کردن پوست را دارند. بدین معنی که با ایجاد یک لایه بر روی پوست، از تبخیر آب درون پوست جلوگیری میکنند. اما هیالورونیک اسید جزو موادی است که وارد اپیدرم می شود و آب را جذب می کند و به شدت آبرسانی پوست را بالا می برد.

برخی از برندهای بهداشتی، یک محصول حاوی هیالورونیک اسید دارند که بعنوان آبرسان قوی آن را ارائه می کنند. مانند برند استادرم که یک مرطوب کننده قوی هیالورونیک دارد. برخی از برندهای دیگر نیز یک لاین کامل محصولات حاوی هیالورونیک اسید ارائه می کنند که شامل، کرم دورچشم، کرم شب، روز و سی سی کرم و …. می باشد. مانند برند اوسرین که یک لاین کامل از محصولات حاوی هیالورونیک اسید دارد. مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم روزانه سرم هایی که حاوی حدود ۰٫۱ درصد هیالرینیک اسید می تواند موجب بهبود قابل ملاحظه ای در هیدراتاسیون پوست ، ظاهر چین و چروک و کشش شود.

تزریق هیالورونیک اسید

آبا اسید هیالورونیک می تواند التیام زخم را تسریع کند

اسید هیالورونیک در التیام زخم نیز نقش مهمی ایفاء می کند.

این ماده بطور طبیعی در پوست وجود دارد ولی زمانی که صدمات نیازمند ترمیم وجود دارند غلظت آن افزایش می یابد.

اسید هیالورونیک از طریق تنظیم میزان التهاب و فرستادن سیگنال به بدن برای ساخت عروق خونی بیشتر در نواحی آسیب دیده به تسریع التیام زخم کمک می کند.

استفاده از اسید هیالورونیک در محل زخم های پوستی در مقایسه با دارونما یا عدم درمان تسریع التیام و کاهش درد را نشان داده است.

همچنین، اسید هیالورونیک خواص ضد- باکتریایی دارد، بنابراین اگر مستقیما برای زخم های باز استفاده شود می تواند ریسک عفونت را کاهش دهد.

به علاوه، اسید هیالورونیک برای مقابله با بیماری لثه موثر است، سرعت التیام پس از جراحی دندان را تسریع می کند و زمانی که بصورت موضعی در دهان استفاده می شود زخم های دهانی را برطرف می کند.

هر چند تحقیقات مربوط به سرم ها و ژلهای اسید هیالورونیک نویدبخش هستند، تحقیقی وجود نداشته است که نشان دهند مکمل های اسید هیالورونیک می توانند همان مزایا را ارائه دهند.

با این حال، از آنجایی که مکمل های خوراکی سطوح اسید هیالورونیک موجود در پوست را افزایش می‌دهند، این احتمال منطقی است که آنها مزایایی داشته باشند.

بهترین زمان مصرف کرمهای حاوی هیالورونیک اسید

محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی هیالیرونیک اسید می بایست بر روی پوست تمیز استفاده شوند تا جذب موثرتری داشته باشند. بهترین زمان مصرف زمانی است که بیشترین مدت زمان ممکن بر روی پوست بماند. لذا پیشنهاد می شود کرمهای حاوی هیالرونیک اسید شبها قبل از خواب بر روی پوست استفاده شود.

این نوع محصولات می توانند زیر محصولات آرایشی نیز استفاده شوند به شرطی که ده دقیقه قبل از استفاده از کرمهای آرایشی، محصول حاوی هیالورونیک اسید بر روی پوست زده و بصورت کامل جذب شود، سپس از محصولات آرایشی استفاده کرد.

محصولات اسکین بازار که دارای هیالورونیک اسید میباشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *