دانستنی های سلامت و زیبایی

مراقبت های پوست بعد از لیزر کردن چگونه است و چکارهایی باید انجام شود؟

لیزر پوست

مراقبت های پوست بعد از لیزر کردن یکی از ضرورت ها به حساب می آید و باید به آن توجه ویژه کرد. اگر شما هم نیاز به این دارید، حتما ادامه این مقاله را در اسکین بازار دنبال کنید.

لیزر پوست

مراقبت از پوست بعد از لیزر

صافی و شفافیت پوست امروزه وعده ی بسیاری از افراد به ویژه بانوان شده است. چرا که داشتن پوستی صاف و شفاف اعتماد به نفس را بالا برده و جذابیت فرد را نیز بیشتر می کند. عنوان و گوناگونی چون آلودگی ای و هوا، نور مستقیم خورشید بافت از بین رفتن زیبایی پوست می شوند و به مروری زمان شادابی و جوانی را چهره ی افراد می گیرند. یکی از مناسب ترین و کاربردی ترین راحل ها برای خلاصی از هر گونه مشکل پوستی به ویژه جوش ها، زخم ها و کک و مک ها استفاده از لیزر برای جوان سازی پوست می باشد که امروز به طور قابل توجهی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. از آن جا لیزر می تواند تاثیر چشم گیر و قابل توجهی بر زیبایی پوست داشته باشد اما لازم است مراقبت هایی بعد از انجام این عمل صورت گیرد.

لیزر جوان سازی پوست چگونه صورت می گیرد؟

یکی از دلایلی که باعث می شود در گذر زمان پوست شادابی و شفافیت خود را از دست داد، میران ترشح کلاژن است. در واقع کلاژن مسئولیت خاصیت ارتجاعی و شفافیت پوست را بر عهده دارد که با افزایش سن و کم شدن کلاژن در پوست، کم کم پوست حالت ارتجاعی خود را از دست داده و سبب بروز چین و چروک می گردد. در فرآیند جوان سازی پوست به وسیله ی لیزر ابتدا پزشک پرتوهای های نوری را در پوست به طور ضربانی پخش می کند.

در واقع این پرتو ها موجب از بین رفتن لایه رویی پوست شده و سلول های مرده و فرسوده را از بین می برد و همچنین گرما را در لایه پوست زیرین ایجاد می کند. این عمل سبب می شود که کلاژن پوست تحریک شود و پوستی صاف و یک دست را برای فرد به ارمغان آورد. همچنین این عمل می تواند لکه های پوستی، جای زخم، اکنه و جوش ها را نیز از بین ببرد. به بیانی دیگر می توان گفت لیزر باکتری ها مرده و مضر موجود بر روی پوست را از میان برداشته و سلول های جدیدی را تولید می کند.

مراقبت های قبل از لیزر

ابتدا قبل از اقدام به لیزر لازم است پوست توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلات آن مشخص شود. قبل از لیزر جوان سازی پوست باید مراقبت هایی انجام شود تا روند درمان بهتر پیش رود و نتیجه قابل قبول تری صورت گیرد. مراقبت های قبل از لیزر عبارت اند از؛

قطع برخی از دارو ها

فرد در هنگام اقدام به لیزر صورت لازم است از مصرف، دارو های شیمیایی، خوراکی ها و حتی مکمل های که بر روی غلظت خون تاثیر گذار است، پرهیز کند. از جمله قرص هایی که برای افراد منع مصرف است، اسپرین، ایبوپروفن و ویتامین E می باشند.

عدم مصرف کرم های لایه بردار

از آن جا که لیزر صورت خود عمل لایه برداری را انجام می دهد به همین سبب لازم است که بیمار از استفاده ی کرم های لایه بردار پرهیز کند.

دوری از آفتاب

همان طور که می دانید نور مستقیم آفتاب موجب حساس شدن پوست می شود و به مرور زمان آن را کار کرده و می سوزاند. سوختی پوست توسط نور خورشید در هنگام لیزر درمانی موجب بروز مشکلاتی می شود. به همین سبب لازم است یک هفته قبل از شروع لیزر درمانی به هیچ عنوان در معرض نور خورشید قرار نگیرید. 

مراقبت های بعد از لیزر پوست

پس از رسیدن به منزل باید مراقبت های بعد از لیزر جوان سازی صورت گیرد. گاهی افراد با توجه به شرایط پوست عوارض لیزر را تجربه نخواهند کرد به همین سبب آن را جدی نمی گیرند. قرمزی، تورم، سوزش و … از عوارض های لیزر صورت می باشند که در افراد به شکل های مختلف صورت می گیرند. جالب است بدانید که مراقبت های بعد از لیزر صورت می تواند به صورت چشم گیری از بروز عوارض جلوگیری کند.

مصرف دارو های تجویز شده

در برخی موقع پزشک برای بهتر پیش رفتن روند بهبودی پس از لیزر دارو هایی را به بیمار تجویز می کند، که مصرف منظم این دارو ها به کاهش عوارض بعد از لیزر کمک چشم گیری می کند.

استفاده از کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس یخ بعد انجام لیزر جوان سازی پوست موجب کاهش التهاب و قرمزی محل لیزر شده می گیرد و همچنین سوزش پوست را برطرف می کنند. به همین سبب استفاده از کمپرس یخ بعد از لیزر به شدت توصیه می شود.

ماسک صورت ژله ای ماسک صورت ژله ای درمان پژوه | کیسه آب گرم و سرد و کمپرس یخ

استفاده از کرم مرطوب کننده

از آن جایی که لیزر پوست موجب لایه برداری می شود، در برخی مواقع پوست دچار خشکی و پوسته پوسته می شود. به همین دلیل استفاده از کرم های مرطوب کننده ی مناسب با پوست از روز چهارم به بعد به صورت منظم به افراد توصیه می شود. کردم های مرطوب کننده با ساختاری که دارند موجب بهتر عمل کردن روند بهبودی در افراد می شوند. البته قابل ذکر است که استفاده از مواد آرایشی در مدت لیزر درمانی ممنون می باشد.

خواب صحیح

یکی از عواملی که در دوران لیزر درمانی دارای اهمیت بالایی است و باید افراد به آن توجه کنند، نحوه خواب درست می باشد. در طول روند لیزر درمانی بیمار باید هنگام خواب سر را بالا از بدن خود نگه دارد برای این کار بهتر است دو بالشت استفاده شود چرا که این عمل از تورم پوست جلوگیری می کند.

عدم تحریک پوست

ماساژ دادن پوست هنگام لیزر درمانی باعث تحریک شدن پوست می شود  و این موضوع عوارض جبران ناپذیری را برای بیمار ایجاد می کند. به همین سبب قابل ذکر است که تا سه روز بعد از عمل لیزر به هیچ عنوان پوست را تحریک نکنید. ریتینول و یا به بیانی دیگر اسید گلیکولیک از موادی هستند که می توانند پوست را تحریک کنند و همچنین در روند درمان اختلال ایجاد نمایند.

شست و شوی صحیح پوست

در نظر داشته باشید که پوست لیزر شده تا ۱۲ ساعت نباید مورد شست و شو قرار بگیرد. معمولا پزشک معالج روند شست و شوی صحیح پوست بعد از لیزر درمانی را برای بیمار توضیح می دهد که بهتر است این روند به طور منظم انجام شود. همچنین نا گفته نماند از آنجا که بعد از لیزر پوست حساس و نازک شده است و معمولا سریع به مواد شوینده واکنش نشان می دهد باید دقت داشته باشید که از مواد شوینده ی مناسب استفاده شود. همچنین لازم است که پوست صورت با آب ولرم شسته شود و از استفاده ا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *