دانستنی های سلامت و زیبایی

مراقبت از پوست در زمستان

مراقبت از پوست در زمستان

خشکی پوست در زمستان: 10 نکته مهم مراقبت از پوست در زمستان

زمستان می تواند به طور جدی به پوست آسیب برساند و باعث خشکی، تحریک و خارش پوست شود. خشکی پوست در فصل زمستان یکی از شایع ترین مشکلات این فصل است. ممکن است احساس کنید که هیچ راه فراری از این وضعیت وجود ندارد. بیرون از خانه هوای سرد و باد به پوست شما آسیب می رساند و گرمای داخل خانه  رطوبت پوست شما را از بین می برد.

راه های ساده زیادی برای مبارزه با خشکی پوست در زمستان وجود دارد. به عنوان تغییر عادات روزانه. این روش ها به حفظ رطوبت و نرمی پوست در طول فصل کمک می کنند. به عنوان مثال، می توانید از یک مرطوب کننده قوی استفاده کنید تا پوست خود را برای چند دقیقه بعد از دوش آب گرم گرم مرطوب نگه دارید.

آیا استفاده از ضد آفتاب در زمستان ضرورت دارد؟ - پرگون بیوتی

علاوه بر این، نکات بیشتری را به شما معرفی می کنیم تا زمستان بهتری را تجربه کنید،این نکات را برای مراقبت از پوست خود در زمستان نیاز دارید.

  1. برای به حداکثر رساندن رطوبت، دستگاه بخور بخرید.

استفاده از دستگاه بخور در خانه یا محل کار رطوبت بیشتری را به هوای خشک زمستانی می افزاید و به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کند. بنابراین برای اتاق هایی که زمان بیشتری را در آن می گذرانید (مانند اتاق خواب یا دفتر کار) دستگاه بخور تهیه کنید.

 

  1. برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان دمای داخل خانه را کاهش دهید.

وقتی هوای بیرون خیلی سرد است اولین کاری که انجام می دهید چیست؟ احتمالاً دمای خانه را افزایش می دهید تا خانه گرمتر شود. اما به خاطر داشته باشید که سیستم گرمایش مرکزی می تواند هوای خانه شما را خشک تر کند. سعی کنید دما را روی دمای کمتر و مناسب تری مانند 20 تا 22 درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا پوست سالم تری داشته باشید.

دمای خانه در فصل زمستان از منظر طب سنتی - خوب شی

. زمان حمام و دمای آب را کاهش دهید.

یک دوش آب گرم طولانی وسوسه انگیز است. اما پوست شما با 10 تا 15 دقیقه حمام با آب ولرم بهتر می ماند. علاوه بر این، مهم است که از شستن دست ها با آب داغ خودداری کنید. اگر آب پوست را قرمز می کند به این معنی است که دما خیلی زیاد است.

 

به یاد داشته باشید که شستن دست ها با آب ولرم یا سرد  آسیب کمتری به پوست شما وارد می کند. اگر در حمام از خشک کن استفاده می کنید، اجازه ندهید دست هایتان کاملا خشک شوند.

4-پاک کننده های نرم و بدون بو را انتخاب کنید.

صابون بد می تواند خشکی و خارش پوست را تشدید کند. به عنوان مثال، صابون های معمولی ممکن است حاوی مواد تحریک کننده و بودار باشند. به جای این صابون ها، پوست خود را با یک پاک کننده بی بو یا ژل مرطوب کننده بشویید.

 

به دنبال محصولاتی باشید که روی برچسب آنها بی بو است. بدون بو به این معنی است که هیچ عطر یا ماده حساسیت زا در محصول استفاده نمی شود. محصولات بدون بو ممکن است حاوی بو باشند، اما ممکن است بو خنثی شود یا با مواد شیمیایی دیگر پوشانده شود.

 

همچنین می توانید با کاهش مصرف صابون و محدود کردن استفاده از صابون برای نواحی ضروری مانند دست ها، زیر بغل، کشاله ران و پاها از مشکلات پوستی در فصل زمستان جلوگیری کنید.

  1. برنامه ها و روش های مراقبت از پوست صورت خود را با توجه به فصل تنظیم کنید.

برای درمان سریع پوست خشک در فصل زمستان، یک پاک کننده مبتنی بر کرم را انتخاب کنید و کمتر به دنبال تونر و قابض باشید. اکثر محصولات قابض حاوی الکل هستند و می توانند پوست شما را خشک کنند.

 

اگر پوست خشک و حساسی دارید، توصیه می کنیم برای حفظ چربی در پوست، استفاده از محصولات حاوی الکل و عطر را متوقف کنید. از یک کرم مرطوب کننده غنی برای صورت هنگام شب استفاده کنید.

 

لب ها را فراموش نکنید. استفاده از بالم لب های مرطوب کننده مانند وازلین یا سایر پمادها می تواند به درمان ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن لب ها و جلوگیری از ترک خوردن آنها کمک کند. اگر بالم لبی که استفاده می کنید لب هایتان را تحریک می کند، از محصول دیگری استفاده کنید.

  1. به طور مرتب از مرطوب کننده استفاده کنید.

پس از شستن پوست، از مرطوب کننده برای حفظ سلامت آن استفاده کنید. بهتر است در زمستان از کرم یا پماد و در هوای گرم و مرطوب از لوسیون بدن استفاده شود.

 

دستان خود را فراموش نکنید. شستن دست ها در فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با این حال، شستن مداوم می تواند به دست های شما آسیب برساند. استفاده از کرم دست بعد از هر بار شستشو و استفاده از دستکش هنگام شستن ظروف و نظافت منزل می تواند در این زمینه موثر باشد.

  1. حتی در روزهای ابری زمستان از ضد آفتاب استفاده کنید.

برف در روزهای آفتابی زمستان تا 80 درصد از اشعه های خورشید را منعکس می کند و خطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش می دهد. بنابراین، هنگام اسکی روی برف، برف بازی یا حتی زمانی که در یک روز برفی بیرون می روید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب در هوای سخت زمستانی به اندازه تابستان اهمیت دارد.

در کنار برف، فریب روزهای تاریک و ابری زمستانی را هم نخورید. پرتوهای مضر فرابنفش حتی می توانند از ابرها عبور کرده و باعث آسیب شوند. قبل از خروج از خانه، از یک مرطوب کننده و ضد آقتاب با حداقل SPF 30 یا بیشتر برای تمام قسمت های در معرض خورشید بدن خود استفاده کنید و از مزایای ضد آفتاب در این فصل غافل نشوید.

چرا استفاده از ضد آفتاب در زمستان هم ضروری است؟ • دیجی‌کالا مگ

  1. لباس مناسب، راحت و غیر حساسیت زا بپوشید.

بسیاری از لباس ها می توانند خشکی پوست را در زمستان افزایش دهند. برای جلوگیری از تماس مستقیم با پوست، لباس های پشمی بافت درشت نپوشید. این لباس باعث تشدید خشکی و خارش پوست می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، لباس‌های زیر سبک‌تر با الیاف نرم که هوا از آن عبور می‌کند بپوشید و روی آن‌ها لباس‌های زمستانی بپوشید.

 

با پوشیدن دستکش از دستان خود در برابر سرما محافظت کنید. دستکش هایی بپوشید که پوست شما را تحریک نکند و اگر از دستکش پشمی استفاده می کنید، حتما دستکش ابریشمی یا نخی به دست داشته باشید.

  1. رژیم غذایی مناسب داشته باشید و آب کافی بنوشید.

گاهی اوقات خشکی پوست را می توان با تغذیه و مصرف مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 مانند روغن ماهی یا روغن بذر کتان درمان کرد. با این حال، در بیشتر موارد استفاده از مرطوب کننده برای پوست مهم است.

  1. برای جلوگیری از خارش پوست، بلافاصله لباس های خیس را عوض کنید.

پوشیدن لباس و کفش خیس نیز می تواند باعث تحریک و خارش پوست شود. اگر دستکش، جوراب و شلوار شما خیس شد، در اسرع وقت آنها را تعویض کنید.

 

اگر بعد از امتحان این نکات همچنان خشکی، حساسیت و ناراحتی پوست دارید، از کرم هیدروکورتیزون 1% بدون نسخه استفاده کنید. اگر ظرف چند روز بهبود نیافتید، با پزشک مشورت کنید. زیرا ممکن است برای غلبه بر خشکی پوست ناشی از زمستان نیاز به تجویز مرطوب کننده قوی تری داشته باشید.

منابع

https://www.aad.org/public/everyday-care/skin-care-basics/dry/dermatologists-tips-relieve-dry-skin
https://www.epa.gov/saferchoice/safer-choice-fact-sheets
https://www.verywellhealth.com/skin-care-101-1069529
https://www.northshore.org/healthy-you/10-tips-for-helping-your-skin-survive-winter/
https://www.everydayhealth.com/skin-and-beauty/top-tips-for-healthy-winter-skin.asp

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *